Onduidelijke rekeningen moeten mondeling worden toegelicht

De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: Factuur    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 254898/278078

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Een consument heeft geklaagd bij de Geschillencommissie Energie omdat hij geen duidelijke uitleg kreeg over de energierekeningen die hij ontving. De ondernemer stuurde wel een nieuwe eindnota, maar gaf geen verdere toelichting. De consument had meerdere keren gevraagd om uitleg, maar kreeg geen antwoord. De commissie vindt dat de ondernemer verplicht is om de rekeningen mondeling toe te lichten, zodat de consument begrijpt hoe deze zijn opgebouwd. Omdat dit niet is gebeurd, is de klacht gegrond. De ondernemer moet binnen vier weken een mondelinge uitleg geven en €52,50 terugbetalen aan de consument voor het klachtengeld.

De volledige uitspraak

Samenvatting
De ondernemer dient de aan de consument gepresenteerde rekeningen mondeling toe te lichten.

Beoordeling
De ondernemer heeft volstaan met aan de commissie te berichten dat hij aan de consument een nieuwe eindnota heeft gestuurd. De commissie kan op basis van de verder niet toegelichte stukken geen uitspraak doen over de (on)juistheid van de verschillende nota’s. De consument beklaagt zich er terecht over dat de ondernemer niet is ingegaan op zijn verzoeken de nodige toelichtingen te geven. De commissie zal de ondernemer daartoe verplichten.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
De ondernemer dient binnen 4 weken na datum verzending bindend advies de consument mondeling te voorzien van een uitgebreide toelichting op de door hem aan de consument gestuurde rekeningen.

Indien de ondernemer dit nalaat kan de consument het geschil weer aanhangig maken zonder weer klachtengeld te moeten betalen.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.

Deze behandelingskosten worden geheel betaald.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. D.J. Buijs, voorzitter, mevrouw mr. W.N. Kip, de heer drs. L. van Rootselaar, leden, op 25 juli 2024.

Print/PDF