“Per ongeluk uitchecken”

De Geschillencommissie




Commissie: Openbaar vervoer    Categorie: Boete / inchecken / Openbaar vervoer / trein    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 208336/228064

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over? 

Het geschil betreft een boete die de consument heeft ontvangen vanwege een vermeend incident van zwartrijden bij de ondernemer. de consument betoogt dat het incident te wijten was aan een onduidelijke situatie met betrekking tot de incheckprocedure en dat het onterecht is dat de boete is verhoogd zonder antwoord opo de het ingediende bezwaar. De ondernemer heeft geen tegenargumenten ingediend. Gezien het gebrek aan weerlegging van de gestelde gang van zaken, beslist de commissie dat de consument recht heeft op een vergoeding te hoogte van de betaalde boete. Het in depot gestorte bedrag wordt aan de consument gerestitueerd. Op basis van het voorgaande acht de commissie de klacht gegrond en besluit de ondernemer een bedrag 50 euro aan de consument te betalen binnen vier weken na de datum van verzending van het bindend advies.

 

De uitspraak 

Onderwerp van het geschil

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.

Het geschil betreft een boete.

De consument heeft een bedrag van € 15,– niet betaald en bij de commissie gedeponeerd.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt
het standpunt op het volgende neer.

Mijn zoon heeft op 18 maart een ritje gemaakt naar Leeuwarden. Daar gecontroleerd door conducteur.
Vervolgens stapt hij over naar de trein naar Bedum. Per ongeluk uitgecheckt. Beide treinen zijn van Arriva
dus dit had niet gehoeven blijkbaar. Hij heeft ingecheckt en stapt gelijk in de trein naar Bedum. Hij heeft
een abonnement. Heeft dezelfde conducteur als die van de trein uit Leeuwarden hem gecontroleerd bij de
uitgang op station Bedum. Blijkt dat hij niet was ingecheckt. Hij heeft aangegeven dat de incheck
waarschijnlijk verkeerd is gegaan. Zij heeft toen niet aangegeven dat hij een boete kreeg, alleen zijn
gegevens vlak voordat hij uitstapte opgevraagd. Let op: dit betreft dus dezelfde conductrice die hem in
Leeuwarden heeft gecontroleerd en zij herkende hem. Waarom zou iemand zwartrijden van Groningen
naar Leeuwarden retour en op een ritje van Groningen naar Bedum van nog geen 10 minuten zwart rijden.

Een jongen van 14 van wie zijn moeder zijn reiskosten betaald. Ontzettend onduidelijke situatie met NS en
Arriva laadpalen op de stations (in Groningen niet bij de uitgang maar op de perrons) en hij had dus niet
moeten uitchecken, want daardoor is zijn incheck te snel geweest. Ik krijg op 20 maart een brief met boete.
Ik dien gelijk op 22 maart een bezwaar in. Ik heb nog geen antwoord. En nu krijg ik een brief op 3 april dat
de boete is verhoogd met 15 euro. Ik ben echt woedend. Eerst al om de ontzettend klantonvriendelijke
conducteur en daarna met deze asociale verhoging. Hoezo mogen zij meer dan twee weken wachten met
beantwoorden van het bezwaar en krijg ik niet eens een herinnering maar gelijk een verhoging? Ik ben zelf
ambtenaar maar heb dit staaltje klantonvriendelijkheid nog nooit meegemaakt.

Standpunt van de ondernemer

De ondernemer heeft een standpunt niet aan de commissie kenbaar gemaakt.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

De ondernemer heeft de gestelde gang van zaken niet weersproken, zodat de commissie van de juistheid
daarvan uitgaat. De commissie ziet daarin aanleiding aan de consument een vergoeding te geven ter
hoogte van de betaalde boete. Het in depot gestorte bedrag kan aan de consument worden gerestitueerd.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De ondernemer betaalt binnen vier weken na datum verzending bindend advies aan de consument een
bedrag van € 50,–.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 27,50
aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Met inachtneming van het bovenstaande wordt het depotbedrag als volgt verrekend. Het in depot gestorte
bedrag van € 15,– wordt aan de consument gerestitueerd.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten
verschuldigd.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Openbaar Vervoer op 14 december 2023.