
Commissie: Installerende bedrijven
Categorie: (non)conformiteit
Jaartal: 2025
Soort uitspraak: Bindend Advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
841644/1056046
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument kocht tien designradiatoren met witte fijn structuurlak, waarvan zes in 2011 en vier later. Binnen de geldende fabrieksgarantie van tien jaar ontstonden donkere vlekken in de laklaag. De ondernemer voerde geen verweer. Een deskundige stelde vast dat de lak was aangetast en herstel mogelijk is door overspuiten. De Geschillencommissie Installerende Bedrijven oordeelde dat sprake is van non-conformiteit en verklaarde de klacht gegrond. De ondernemer moet binnen twee maanden de radiatoren opnieuw lakken en € 127,50 klachtengeld vergoeden.
De volledige uitspraak
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft koopovereenkomsten met betrekking tot in totaal tien design radiatoren in de kleur S600 (witte fijn structuurlak).
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
De consument stelt dat van de tien radiatoren er zes zijn gekocht op 7 juli 2011 en vier op een latere datum. Op deze overeenkomsten zijn de algemene voorwaarden van de ondernemer van toepassing verklaard, die wat de geleverde radiatoren betreft een garantie inhouden gelijk aan de fabrieksgarantie. De fabrieksgarantie van [fabrikant] geldt voor de duur van 10 jaar na levering. Binnen die tien jaar heeft de consument geklaagd over het manifest worden van donkere vlekken in de laklaag, kennelijk door aantasting van de lak. Hij wenst herstel van dat gebrek door de ondernemer.
Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft geen verweer gevoerd.
Het deskundigenonderzoek
De deskundige K. Hermsen heeft de klacht onderzocht en op 21 mei 2025 rapport uitgebracht van zijn bevindingen. Die luiden dat de in de klacht bedoelde radiatoren behept zijn met een gebrek doordat de lak is aangetast, zulks door onbekende oorzaak. Herstel van het gebrek is mogelijk door de radiatoren opnieuw te voorzien van een laklaag.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
De stellingen van de consument met betrekking tot de koopovereenkomsten en de daarop van toepassing verklaarde algemene voorwaarden en garanties zijn door de ondernemer onweersproken gelaten, zodat de commissie deze als vaststaande aanneemt. De commissie volgt de deskundige in zijn bevindingen met betrekking tot de door hem geconstateerde gebreken.
Aldus kan worden vastgesteld dat de in de klacht bedoelde tien radiatoren wegens de geconstateerde gebreken in de laklaag niet voldoen aan hetgeen de consument daarvan op grond van de overeenkomsten en de daarbij gegeven garanties mocht verwachten, zodat in zoverre sprake is van non-conformiteit. Dat geeft de consument recht op herstel van de gebreken conform de aanbeveling van de deskundige: de tien aangetaste radiatoren opnieuw voorzien van een laklaag.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Daarom wordt als volgt beslist.
Beslissing
De ondernemer dient binnen twee maanden na verzending van deze uitspraak en in overleg met de consument de tien aangetaste radiatoren opnieuw te voorzien van een laklaag.
Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van
€ 127,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Installerende Bedrijven, bestaande uit de heer mr. R.J. van Boven, voorzitter, de heer drs. H.H.F.M. van den Oever, mevrouw mr. W. van den Berg, leden, op 18 juni 2025.