
Commissie: Doe-Het-Zelfbedrijven
Categorie: (non)conformiteit
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: tussenadvies
Uitkomst: -
Referentiecode:
232734/251796
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Het geschil gaat over een koopovereenkomst over op maat gemaakte jaloezieën die bij de montage gebrekkig bleken. Hierdoor heeft de consument schade geleden in verband met vervoerskosten op en neer naar de vestiging van de ondernemer en extra kosten voor montage. De consument wenst dat de ondernemer dat de ondernemer die schade vergoedt, die hij begroot op € 400,– voor vervoerskosten en de extra montagekosten. De ondernemer heeft aan de consument een cadeaubon ad € 100,– verstuurd en daarenboven een vergoeding aangeboden van € 250,–, zulks ter dekking van benzinekosten en monteurskosten. De consument wordt in de gelegenheid gesteld om schriftelijk zich uit te laten over het aanbod. Bij aanvaarding, zal het geschil beëindigd worden zonder bindend eindadvies. Indien de consument het aanbod niet heeft aanvaard, zal alsnog een mondelinge behandeling volgen om het geschil te bespreken.
Volledige uitspraak
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft een koopovereenkomst van 27 augustus 2023 met betrekking tot Maatwerk Plus horizontale jaloezieën type 22649.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
De op maat gemaakte jaloezieën bleken bij de montage gebrekkig. Hierdoor heeft de consument schade geleden in verband met vervoerskosten op en neer naar de vestiging van de ondernemer en extra montagekosten. De consument wenst dat de ondernemer die schade vergoedt, die hij begroot op € 400,– voor vervoerskosten en op een pro memorie post voor de extra montagekosten.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
De ondernemer heeft aan de consument een cadeaubon ad € 100,– verstuurd en daarenboven een vergoeding aangeboden van € 250,–, zulks ter dekking van benzinekosten en monteurskosten.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
De commissie heeft kennis genomen van het schriftelijk aanbod van de ondernemer aan de consument zoals hiervoor weergegeven. De commissie is echter niet geïnformeerd over de reactie van de consument op dat aanbod. De consument zal daarom in de gelegenheid worden gesteld zich alsnog schriftelijk uit te laten over dat aanbod, waarop de ondernemer dan nog kan reageren.
Indien de consument het aanbod heeft geaccepteerd, zal het geschil als beëindigd worden beschouwd zonder bindend eindadvies. Indien de consument het aanbod niet heeft aanvaard, zal alsnog een mondelinge behandeling worden bepaald teneinde het geschil te bespreken.
Daarom wordt als volgt beslist.
Beslissing
De consument dient zich binnen 14 dagen na verzending van dit tussenadvies schriftelijk uit te laten over het aanbod van de ondernemer ter regeling van het geschil.
De uitlating van de consument wordt na ontvangst door de commissie in afschrift aan de ondernemer gezonden. Deze wordt in de gelegenheid gesteld daarop binnen twee weken een schriftelijke reactie aan de commissie kenbaar te maken..
Iedere verdere beslissing wordt aangehouden.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Doe Het Zelfbedrijven, bestaande uit de heer mr. R.J. van Boven, voorzitter, de heer W. van Dijk, mevrouw mr. L. Schots – Smit, leden, op 17 juli 2024.