Commissie: Recreatie
Categorie: Overig
Jaartal: 2025
Soort uitspraak: Bindend Advies
Uitkomst: schikking ter zitting
Referentiecode:
916489/1085547
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument wilde dat zijn stacaravan en oude straatstenen van de staanplaats werden afgevoerd. Er ontstond een conflict over de afspraken en de staat van de caravan. Tijdens de zitting bereikten beide partijen een schikking: de ondernemer voert alles af en de consument betaalt hiervoor € 4.000. Omdat er al € 2.680 in depot stond, betaalt de consument nog € 1.320 in twee termijnen. De huurovereenkomst is beëindigd en het staangeld voor 2025 wordt kwijtgescholden. De klacht is opgelost via een overeenkomst.
De volledige uitspraak
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft de afvoer van de stacaravan en twee pallets met (oude) straatstenen van de staanplaats die de consument bij de ondernemer heeft gehuurd.
De consument heeft een bedrag van € 2.680,- niet betaald en bij de commissie gedeponeerd
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
1. Overeenkomst die niet wordt nagekomen door de ondernemer.
De mondeling toezegging, nadien bij e-mail bevestigd, over het verwijderen van de stacaravan van de staanplaats en vervolgens het afvoeren van de leegstaande stacaravan naar een sloper wordt niet nagekomen door de ondernemer.
2. De toegang tot Sprengenwijde 45 is als gevolg van de bodemgesteldheid niet toegankelijk, waardoor het niet mogelijk is om de materialen die daar staan, af te voeren.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
In het voorjaar van 2024 heeft de consument de wens kenbaar gemaakt om te vertrekken van het park Heidepark Veluwschkarakter te Vierhouten. Daarvoor heb ik een afspraak gemaakt met de consument.
Op 27 mei 2024 om 15.00 uur ben ik op afspraak te gast in de stacaravan van de consument. Ter plaatse trof ik een gedateerde stacaravan welke van binnen in redelijk nette en geheel originele staat verkeerde. Wel was de huurkavel voor een groot deel voorzien van tegels, vlonderdek, hekwerk en schuur. Ik heb de consument uitgebreide informatie verstrekt inzake het vertrek. Een aanbod om door ons alle bouwwerken, tegels, etc. buiten de stacaravan tegen een afgesproken bedrag te laten verwijderen, sloeg de consument af; dit zou hij zelf doen. Verder heb ik een aanbod gedaan, in die zin dat de consument uitsluitend de stacaravan, zoals nadrukkelijk medegedeeld, in originele, bezemschone staat mocht achterlaten.
Overigens is de kavel in droge weersomstandigheden gemakkelijk te bereiken in tegenstelling tot hetgeen de consument aangeeft. Er is besproken dat een moment van oplevering plaats zou vinden. Ik heb de consument hierin de ruimte gegeven om de spullen te verwijderen en wachtte eigenlijk op een moment van oplevering waarbij ik controleer of de caravan conform de eerder besproken zaken gereed zou zijn.
Tot mijn verbazing belt onze beheerder van het Heidepark mij in januari 2025 op. De deur van de stacaravan stond open, de sleutel in het slot, twee volle pallets vol oude straatstenen voor de caravan en een flinke bende (dumpplek) onder de stacaravan. Er is geen enkele melding van vertrek gegeven aan parkbeheer of mijzelf. Verder was de caravan, in tegenstelling tot de eerdere bezichtiging, in vrijwel compleet leeg gesloopte staat. Alle technische zaken, te weten geiser, kachel, leidingwerk (waarschijnlijk t.b.v. oud ijzer inname), deel van de vloer, waren verwijderd. De caravan was daarnaast in uiterst smerige staat.
Ik stel mij hierbij formeel op het punt dat de caravan niet is opgeleverd zoals ik zou mogen verwachten, zoals nadrukkelijk benoemd en persoonlijk afgesproken gezien hetgeen hiervoor weergegeven. Daarnaast staat de caravan tot op de dag van vandaag op onze kavel met alle rommel ervoor en eronder. Vandaar zie ik de kavel als ‘in gebruik’ door de consument. De huurovereenkomst is nog niet beëindigd en de stacaravan en overige spullen op de kavel zijn het eigendom van de consument.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Schikking
Nu partijen ter zitting (alsnog) overeenstemming hebben bereikt over de wijze waarop het geschil zal worden opgelost, wordt niet toegekomen aan een inhoudelijke beoordeling van het geschil en zal de commissie volstaan met het hierna vastleggen van de tussen partijen tot stand gekomen schikking.
Partijen zijn als volgt overeengekomen.
• De ondernemer draagt zorg voor de afvoer van de stacaravan van de consument én de afvoer van de aanwezige materialen (waaronder twee pallets met stenen) van de staanplaats die de consument bij hem heeft gehuurd;
• De consument betaalt voor de afvoer van de stacaravan en die materialen een bedrag van € 4.000,– aan de ondernemer, welk bedrag verrekend zal worden met het bedrag van € 2.680,– dat de consument bij de commissie in depot heeft gestort. Derhalve resteert door de consument te betalen aan de ondernemer een bedrag van € 1.320,–;
• De ondernemer heeft het staangeld voor 2025 ten bedrage van € 2.680,– kwijtgescholden en toegezegd dat de betreffende factuur wordt gecrediteerd. De huurovereenkomst wordt daarmee geacht opgezegd te zijn;
• Voornoemd bedrag van € € 1.320,– kan de consument betalen in twee termijnen van elk € 660,– , waarbij de eerste termijn vóór 1 september 2025 voldaan dient te zijn en de tweede termijn vóór 1 oktober 2025.
• De consument wordt in de gelegenheid gesteld om persoonlijke spullen op te halen uit de stacaravan onder de voorwaarde dat hij de ondernemer van tevoren op de hoogte stelt van het moment waarop hij die spullen wenst op te halen;
• De consument levert na het ophalen van zijn persoonlijke spullen de sleutel van de stacaravan in bij de ondernemer. In geval hij niet meer in het bezit is van die sleutel, dient hij in ieder geval de stacaravan geopend achter te laten.
Beslissing
Partijen zijn gehouden de gemaakte afspraken zoals hiervoor vermeld na te komen. Nadat alle afspraken zijn nagekomen, hebben partijen over en weer niets meer te vorderen.
Overeenkomstig het reglement van de commissie dient de ondernemer een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Met inachtneming van het bovenstaande wordt het depotbedrag als volgt verrekend.
Het depotbedrag van € 2.680,- komt aan de ondernemer toe
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Recreatie, bestaande uit de heer mr. H.A. van Gameren, voorzitter, mevrouw J. Hagedoorn, mevrouw J.M.A. van Haren, leden, op 2 juli 2025.