Commissie stelt depotbetaling verplicht voor verdere behandeling klacht over bootreparatie

De Geschillencommissie




Commissie: Waterrecreatie    Categorie: Depot    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: voorbeslissing   Uitkomst: aanhouding beslissing   Referentiecode: 328329/461389

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Een consument klaagde bij de Geschillencommissie Waterrecreatie over schade aan het koelsysteem van zijn bootmotor, die volgens hem was veroorzaakt door nalatigheid van het reparatiebedrijf. Hij weigerde twee facturen te betalen, samen €4.506,89, omdat hij vond dat de schade voortkwam uit verkeerd uitgevoerde werkzaamheden. De commissie oordeelde dat de facturen wel degelijk verband houden met de klacht, omdat ze betrekking hebben op de motor en de uitgevoerde reparaties. Volgens het reglement moet de consument het openstaande bedrag in depot storten voordat de commissie de klacht inhoudelijk kan behandelen. De consument krijgt hiervoor één maand de tijd. Als het bedrag niet op tijd wordt gestort, wordt de klacht als ingetrokken beschouwd en het dossier gesloten.

De volledige uitspraak

Onderwerp van het geschil

De ondernemer heeft het koelsysteem van de motor van de Isloep van de consument gerepareerd. Volgens de consument is de schade aan het koelsysteem door nalatigheid van de ondernemer veroorzaakt. De consument verlangt dat de schade door de ondernemer wordt vergoed.

De consument heeft de factuur van 17 december 2023 van € 3.971,89 met nummer 45090 en de factuur van 27 mei 2024 van € 535,– met nummer 46990 – in totaal een bedrag van € 4.506,89 – onbetaald gelaten.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt ten aanzien van de onbetaald gelaten facturen op het volgende neer.

De openstaande facturen houden geen verband met de door de consument ingediende klacht. De klacht ziet op de schade die is voortgevloeid uit de werkzaamheden die door de ondernemer zijn uitgevoerd. Als gevolg van de verkeerd uitgevoerde werkzaamheden zal de motor volledig vervangen moeten worden.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt ten aanzien van de onbetaald gelaten facturen op het volgende neer.

Als de klacht van de consument naast de omschrijving van de onbetaald gelaten facturen wordt gelegd, wordt duidelijk dat de klacht en de facturen direct met elkaar in verband staan.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

Artikel 9 lid 1 van het Reglement Geschillencommissie Waterrecreatie (hierna: het reglement) bepaalt dat indien de consument de betaling van de dienst en/of de zaak waarover het geschil gaat geheel of gedeeltelijk achterwege heeft gelaten, de consument het nog openstaande factuurbedrag bij de commissie dient te deponeren, tenzij partijen anderszins overeenkomen.

Indien de consument niet binnen één maand na een daartoe strekkend verzoek voldoet aan het bepaalde in artikel 9, wordt hij ingevolge artikel 10 geacht het geschil te hebben ingetrokken. De commissie kan de termijn van één maand verkorten of verlengen.

Partijen hebben een geschil over de door de ondernemer uitgevoerde reparatiewerkzaamheden aan het koelsysteem van de motor van de Isloep van de consument.

Uit de factuur van 17 december 2023 met nummer 45090 volgt dat de werkzaamheden voor die factuur bestaan uit:

Diagnose stellen startprobleem, corrosie op de startkabels gevonden en behandeld.
Motor opgestart en het blijkt dat de koppakking defect is.
Verdere diagnose gesteld ivm warmlopen, impeller in orde, thermostaat gaat goed open en dicht, maar pin zat scheef.
Vermoedelijk speelt er iets vóór de aanzuiging of warmtewisselaar
Demontage aanbouwdelen, cilinderkop demontage verder onderzoek doen naar warm lopen.
Bilge leeggepompt, onderdelen besteld, kop ingepakt voor transport.
Motor weer opbouwen, monteren.
Proefdraaien en proefvaren 0,75 uur en op dat moment bij ons niet meer warmgelopen en de boot aan u afgeleverd.
Helaas bij ophalen van de boot bleek de motor toch weer warm te lopen en hebben we de boot slepend opgehaald.
Motor opnieuw uit het schip gedemonteerd
Diverse onderdelen bestellen en overleg”

Uit de factuur van 27 mei 2024 met nummer 46990 volgt dat de werkzaamheden voor die factuur bestaan uit:

Accu’s uitnemen en in stalling plaatsen t.b.v. onderhoud:
* Accupolen schoonmaken en invetten
* Eventueel accuwater op peil brengen
* Test uitvoeren
* Regelmatig opladen

Beide facturen hebben betrekking op de motor in ruime zin. De consument klaagt over de reparatie die door de ondernemer aan de motor is verricht. De commissie is dan ook van oordeel dat de facturen wel verband houden met de klacht en dat ingevolge artikel 9 lid 1 van het reglement van de consument wordt verlangd dat hij het openstaande bedrag van € 4.506,89 in depot stort. De commissie zal de consument daartoe binnen één maand na de datum van deze beslissing in de gelegenheid stellen.

Nadat het depot is gestort zal de commissie overgaan tot inhoudelijke beoordeling van de klacht. Indien het depot niet tijdig wordt ontvangen, wordt de klacht ingevolge artikel 10 als ingetrokken beschouwd en wordt het dossier gesloten.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De commissie bepaalt dat de consument gehouden is het bedrag van € 4.506,89 in depot te storten en wel binnen een maand na verzending van deze uitspraak.

De commissie bepaalt dat na ontvangst van volledige betaling de klacht verder in behandeling zal worden genomen en dat bij gebreke daarvan het dossier zal worden gesloten zonder verdere behandeling.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Waterrecreatie, bestaande uit de heer mr. J.N. de Blécourt, voorzitter, de heer J. Zetzema , mevrouw mr. M.T. Buiting , leden, in aanwezigheid van mevrouw mr. L. Kramer, secretaris, op 2 december 2024.

Print/PDF