Controller van e-bike al na vier jaar kapot

Na vier jaar houdt de trapondersteuning van de elektrische fiets van de consument er opeens mee op. De controller blijkt defect. De ondernemer zegt dat de garantietermijn van de fiets na drie jaar is verstreken. De consument vindt dat hij een langere levensduur van een merkfiets van meer dan 1700 euro had mogen verwachten.

fietstrapperVier jaar nadat een consument een fiets heeft gekocht werkt de trapondersteuning ineens niet meer. De controller is defect. De reparatie kost € 200,--. De garantietermijn is inmiddels verstreken, maar volgens de consument mag dit onderdeel niet binnen vier jaar kapot gaan. De controller is in het frame ingebouwd, is niet aan slijtage onderhevig en moet tenminste tien jaar meegaan. De consument stelt de ondernemer voor het arbeidsloon van € 40,-- te betalen. De ondernemer moet dan de kosten van de controller voor zijn rekening nemen dan wel met de fabrikant verrekenen.  

Dat voorstel wijst de ondernemer af omdat de garantietermijn is verstreken. Het gebeurt vaker dat elektrische onderdelen van een e-bike kapot gaan. Binnen vijf jaar raakt tussen de 10% en 15% procent van de controllers defect. Na meer dan drie jaar verleent de fabrikant geen coulance meer.  

Met de consument is de commissie van oordeel dat een controller die niet aan slijtage onderhevig is en waarvan de levensduur nauw samenhangt met de kwaliteit, niet binnen vier jaar defect mag raken. Een fiets, zeker een merkfiets ter waarde van € 1.749,--, is een duurzaam gebruiksvoorwerp. Bovendien is het defect niet veroorzaakt door de manier waarop de consument de fiets heeft gebruikt en onderhouden.  

Gezien de leeftijd van de fiets, het gebruik en de daarmee gepaard gaande waardedaling moet de ondernemer de consument een vergoeding van € 100,-- betalen.

Lees de uitgebreide uitspraak 

Geschillencommissie Tweewielers, Jaarverslag 2015

Was deze informatie duidelijk?

Terug naar boven