Klachten over Corona maatregelen rondom reizen

Net als de rest van de wereld is Nederland getroffen door het Corona-virus en de maatregelen daaromtrent. Ook de reisbranche ondervindt daarvan de nodige consequenties voor zowel ondernemers als reizigers. De reisbranche wordt geconfronteerd met een groot aantal annuleringen, geen nieuwe boekingen en het verzoek van reizigers om de vooruitbetaalde reissommen terug te betalen. Een en ander kan tot grote financiële problemen leiden in de reisbranche. Reisondernemingen hebben de mogelijkheid geboden om de reis om te boeken of de voucher te accepteren voor een reis op een later tijdstip: de Corona-voucher. Deze voucher valt onder de dekking van het SGR-garantiefonds. Daarmee heeft u als reiziger de zekerheid dat de reeds betaalde reissom veilig is gesteld. 

Mocht u overwegen een klacht in te dienen tegen uw reisonderneming over de Corona-voucher, probeert u dan vooral eerst zelf – samen met uw reisonderneming – de klacht op te lossen. Dat is belangrijk voor uzelf en alle betrokken partijen in Nederland.

Let op! Gaat uw klacht over een losse vlucht?
Als uw vlucht geannuleerd is en u krijgt de kosten voor die vlucht niet terug, dan kunt u helaas geen klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen. In de algemene (vervoers)voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staat waar u wél terecht kunt met uw klacht.

ANVR, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, ACM en Consumentenbond zien het belang van de Corona-voucher. Daarover berichten zij het volgende:

ANVR

Om reisondernemingen te helpen, zodat zij niet direct in financiële problemen komen bij het terugbetalen van de vooruitbetaalde reissom van reiziger waar hij recht op heeft, is de Corona-voucher in het leven geroepen. Frank Oostdam, voorzitter ANVR: “We merken dat reizigers van wie hun pakketreis helaas geannuleerd moet worden, over het algemeen positief en begripvol op deze voucher reageren. Daarmee houdt het bedrijf voldoende in kas om te proberen deze crisis te overleven en de reiziger kan met deze voucher, die onder SGR-garantie valt, in betere tijden zijn vakantie alsnog boeken. Wij zijn dan ook blij dat Economische Zaken en Klimaat, en ACM in deze voor iedereen onwerkelijke tijd het belang inzien van deze voucher.”

EZK

Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat laat via Twitter weten: “Ik roep consumenten (daarom) op om vouchers te accepteren die reisorganisaties nu aanbieden voor pakketreizen, zoals de zogenoemde Corona-voucher van ANVR en SGR. Zo voorkomen we dat bedrijven en organisaties omvallen: we moeten dit met elkaar doen. En als het echt niet anders kan kun je alsnog je geld terugkrijgen.”  

ACM

“Uw pakketreis is geannuleerd door Corona. Wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de voucher helpt de reisorganisatie in deze uitzonderlijke tijd. En u kunt de voucher gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Kijk goed naar de voorwaarden bij de voucher. De voucher mag uw recht op geld terug niet ontzeggen.

De meest voorkomende voucher is de ‘Corona-voucher met SGR-dekking’. Deze voucher is speciaal voor pakketreizen. U mag er tot 1 jaar na uitgifte een nieuwe reis mee boeken. Accepteert u deze voucher? Maar wilt u toch geen nieuwe reis boeken in dat jaar? Dan krijgt u alsnog uw geld terug voor het einde van dat jaar. Of hebt u het geld toch nodig? Dan kunt u vanaf 6 maanden nadat u de voucher hebt gekregen uw geld terugvragen. Bij sommige reisaanbieders kunt u ook eerder uw geld al terugvragen.

Hebt u de voucher geaccepteerd en gaat uw pakketreisaanbieder failliet? Dan betaalt de garantieregeling van SGR de waarde van de Corona-voucher terug. Accepteert u de voucher niet? Dan heb je recht op geld terug. Maar wat als de reisaanbieder failliet is voordat u uw geld terug hebt? Garantiefonds SGR zegt dat ze dan geen dekking geven. Als u kiest voor de voucher, hebt u wel garantie op geld terug bij faillissement.”

Consumentenbond

“Wij zijn ons bewust van de grote gevolgen die de corona-pandemie kan hebben voor de reisbranche. Daarom hebben we begrip voor het initiatief van de branche om gedupeerde reizigers een tegoedbon (corona-voucher) te geven.”

Meer informatie

Natuurlijk leest u op de website van ANVR, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, ACM en Consumentenbond altijd de meest actuele informatie omtrent alle consequenties en maatregelen rondom het Corona-virus.

Bekijk ook de informatie van KASSA, zij geven samen met de ANVR antwoord op de meest gestelde vragen over reizen en het Corona-virus.

Alle telefoonlijnen vanaf maandag 5 oktober 2020 gesloten


De Geschillencommissie wil de veiligheid van haar medewerkers waarborgen door volledig thuis te werken. Hierdoor zijn wij tot nader bericht telefonisch niet bereikbaar.

Uiteraard kunt u altijd gebruik maken van het contactformulier. Zo kunnen we al uw vragen toch beantwoorden. Lees hier verder over onze maatregelen.