De ondernemer heeft verzuimd duidelijk vast te leggen hoeveel verhuisdozen hij en de consument zouden inpakken. Wel staat vast dat de consument meer dozen heeft ingepakt dan waarvan de ondernemer uitgaat. Hij hoeft daarom minder voor het inpakken door de ondernemer te betalen.
Een consument vindt het bedrag dat de ondernemer voor het inpakken van verhuisdozen in rekening heeft gebracht veel te hoog. Er is € 420,- afgesproken, maar omdat de consument meer zelf heeft ingepakt, is dit bedrag met € 75,- verlaagd. De consument vindt het nieuwe bedrag van € 345,- echter te hoog. Hij heeft het dan ook niet betaald, evenals € 35,- administratiekosten. De consument vindt dat hij slechts € 185,- moet betalen.
Volgens de ondernemer heeft hij 90 dozen ingepakt en de consument 40. De ondernemer heeft de keuken en een deel van de woonkamer ingepakt. Omdat het inpakken van breekbaar spul het meeste werk is, kreeg de consument een korting van € 75,- op de afgesproken prijs van € 420,-. Aangezien de consument het resterende bedrag van € 345,- niet heeft betaald, wordt tevens € 35,- administratiekosten in rekening gebracht.
De commissie stelt dat het de verantwoordelijkheid van de verhuizer was deugdelijk vast te leggen hoeveel uren hij en de consument zouden inpakken. De klant had daarvoor moeten tekenen. Omdat de ondernemer dat heeft nagelaten kan niet worden vastgesteld welk bedrag de consument exact verschuldigd is. Omdat hij meer heeft ingepakt dan de ondernemer heeft verondersteld is zijn klacht gegrond. Hij is de ondernemer geen € 345,- verschuldigd maar € 200,-. De administratiekosten hoeft hij dan ook niet te betalen.