Commissie toetst Europese Verordening 261/2004 niet

De Geschillencommissie
Print Friendly, PDF & Email




Commissie: Reizen    Categorie: Ongerief / Vluchtvertraging    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 203679/212506

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument heeft een pakketreis geboekt bij de ondernemer. Door een vertraging van de vlucht is de reis verkort en is er sprake van gederfd reisgenot, aldus de consument. De ondernemer heeft geen verweerschrift ingediend bij de commissie. De commissie legt uit dat zij niet bevoegd is aan de Europese Verordening 261/2004 te toetsen. Volgens de commissie is er sprake van gederfd reisgenot, waarvoor een vergoeding wordt vastgesteld. De klacht is gegrond.

De uitspraak

Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Reizen (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.

De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.

De behandeling heeft plaatsgevonden op 3 november 2023 te Utrecht.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

De consument heeft ter (digitale) zitting zijn standpunt toegelicht. De ondernemer heeft geen gebruik gemaakt van de gelegenheid om zijn standpunt ter (digitale) zitting toe te lichten.

Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.

Het geschil betreft de vertraagde vlucht van Amsterdam naar Tirana als gevolg van een gemiste overstap in Frankfurt.

Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

Door een aanzienlijke vertraging van de vlucht van Amsterdam naar Tirana als gevolg van een gemiste overstap in Frankfurt is de achtdaagse groepsreis/pakketreis naar Albanië aanmerkelijk verkort is er sprake van gederfd reisgenot. Ik wil een compensatie voor de vertraagde vlucht, het kortere verblijf en het gederfde reisgenot.

Ter zitting heeft de consument nog aangegeven dat de totale vertraging negen uur bedroeg. De geplande aankomsttijd in Tirana was rond 14.00 uur, maar de aankomsttijd was uiteindelijk rond 23.00 uur.

Verder heeft de consument aangegeven dat er geen reisleiding was om een en ander in goede banen te leiden. Wel was er een gids, maar die gids was geen (organisatorisch) reisleider.

Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft geen gebruik gemaakt van de gelegenheid om zijn standpunt schriftelijk aan de commissie kenbaar te maken.

Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.

Reeds ter zitting is de consument meegedeeld dat hij zijn claim ingevolge de Europese Verordening 261/2004 desgewenst kan voorleggen aan de luchtvaartmaatschappij. De commissie is niet bevoegd om dergelijke claims te behandelen.

De ondernemer heeft geen verweer gevoerd, ook niet na een rappel, en geen gebruik gemaakt van de gelegenheid om zijn standpunt ter (digitale) zitting toe te lichten. Gelet hierop staat de klacht van de consument als onweersproken vast.

Gelet op het dossier en hetgeen de consument ter zitting aanvullend naar voren heeft gebracht, staat voor de commissie vast dat hij alleen de éérste dag van zijn reis ongerief heeft gehad en tevens enkele excursies heeft gemist.

Alle aan de commissie gebleken feiten en omstandigheden in aanmerking nemende, is de commissie van oordeel dat de ondernemer bij het uitvoeren van de reisovereenkomst zodanig tekort is geschoten en de consument daardoor zodanig ongerief heeft ondervonden, dat de ondernemer de consument een vergoeding verschuldigd is. De commissie stelt deze vergoeding naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid vast op het hierna te noemen bedrag.

Op grond van het voorgaande zal de commissie de klacht gegrond verklaren.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
De commissie verklaart de klacht gegrond.

De commissie bepaalt dat de ondernemer de consument een bedrag van € 100,– verschuldigd is. Betaling dient plaats te vinden binnen 14 dagen na de verzenddatum van dit bindend advies.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 77,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Reizen, bestaande uit de heer mr. H.A. van Gameren, voorzitter, de heer W.A.M. Hendrix, mevrouw mr. A.C. van den Boogaard, leden, op 3 november 2023.