Commissie: Water
Categorie: Betalingsverplichting / Incassogeschil
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
494220/524547
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Het geschil in deze uitspraak vloeit voort uit een overeenkomst tot levering van drinkwater tussen consument en ondernemer. Op een gegeven moment is bij de consument een betalingsachterstand ontstaan. Hierop heeft de ondernemer meerdere aanmaningen, betalingsherinneringen en uiteindelijk een incassobrief aan de ondernemer gestuurd. Hier zijn ook bedragen voor bij de consument in rekening gebracht. De consument betwist dit rekeningoverzicht en vordert betaling wegens het ongemak wat hij door de ondernemer heeft ervaren. Hierop heeft de ondernemer een betalingsoverzicht ingebracht. De consument heeft de juistheid van dit overzicht ook erkend. Hieruit volgt, volgens de commissie, dat er steeds kleine betalingsachterstanden zijn ontstaan. In het afhandelen van deze achterstanden heeft de ondernemer wettelijk correct gehandeld. De commissie meent dat de consument de brieven en incasso terecht heeft ontvangen. De commissie acht de klacht ongegrond.
De volledige uitspraak
Samenvatting
De consument is contractant voor de drinkwaterlevering door de ondernemer. In de periode mei 2023/augustus 2024 betaalde de consument de voorschotfacturen en jaarafrekening niet per automatische incasso. Op 13 september 2023 is hem een betalingsherinnering gestuurd wegens betalingsachterstand, op 4 oktober 2023 een aanmaning, op 22 november 2023, 22 december 2023, 24 december 2023, 22 februari 2024 betalingsherinneringen en op 4 juli 2024 een incassobrief. Voor de aanmaning en incassobrief zijn aan de consument bedragen van € 17,50 respectievelijk € 22,50 in rekening gebracht. De consument stelt dat hij ten onrechte met deze bedragen is belast en verlangt daarvan restitutie alsmede een vergoeding voor ondervonden ongemak.
Beoordeling
De ondernemer heeft een gespecificeerd betalingsoverzicht in het geding gebracht over de relevante periode. De consument erkent dat dit overzicht juist is opgesteld. Uit dit overzicht blijkt naar het oordeel van de commissie genoegzaam dat vanaf toezending van de jaarrekening op 16 augustus 2023 telkens, weliswaar geringe, betalingsachterstanden zijn ontstaan die terecht tot herhaalde betalingsherinneringen, gevolgd door de aanmaning en de incassobrief hebben geleid. De commissie merkt daarbij op dat – anders dan de consument meent – op grond van artikel 6:44 BW een betaling van een op een bepaalde verbintenis toe te rekenen geldsom in de eerste plaats strekt in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de verschenen rente en ten slotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. De ondernemer heeft dat beginsel juist toegepast.
De consument heeft aldus terecht de aanmaning en incassobrief ontvangen en is ook terecht met de daaraan verbonden kosten belast.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Water, bestaande uit de heer mr. R.J. van Boven, voorzitter, de heer mr. E.F. Verduin , mevrouw mr. M.J. Boon , leden, op 5 november 2024.