Commissie: Reizen
Categorie: Annulering / Schadevergoeding
Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
128634/136131
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Vier vrouwen hebben een reis geboekt naar Malta. Malta eiste echter als enige land in Europa twee vaccinaties. De vrouwen hadden slechts één vaccinatie en dat maakte de reis niet mogelijk voor hen. De consument heeft gevraagd om de reis om te boeken naar het volgende jaar, maar dat was niet mogelijk. Zij kreeg het advies de reis te annuleren en dat heeft zij gedaan. Nu blijven zij en de rest van het reisgezelschap zitten met hoge annuleringskosten. De consument vraagt een vervangende reis of de reissom terug. Nu de reisorganisatie en niet de ondernemer verantwoordelijk was voor de uitvoering van de reisovereenkomst, had de consument zich tot de reisorganisator moeten wenden met haar klachten. De ondernemer was daarin geen partij en kan dan ook niet aangesproken worden voor het door de consument aan annuleringskosten betaalde bedrag. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
De uitspraak
Onderwerp van het geschil
De kosten van het annuleren van een reis naar Malta met vertrekdatum 21 juli 2021 geboekt bij de
ondernemer en uit te voeren door de buitenlandse reisorganisator.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt
het standpunt op het volgende neer.
Vier jonge vrouwen in de leeftijd van 19-20 jaar hebben een reis geboekt naar Malta. Dat land eiste echter
als enige land in Europa twee vaccinaties. De vrouwen hadden er slechts een en dat maakte de reis niet
mogelijk voor hen.
De consument heeft gevaagd om de reis om te boeken naar het volgende jaar, maar dat was niet mogelijk. Zij
kreeg het advies de reis te annuleren en dat heeft zij gedaan. Nu blijven zij en de andere leden van het
reisgezelschap zitten met hoge kosten die voor die annulering betaald zijn.
De consument vraagt een vervangende reis of de reissom terug.
Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft geen standpunt kenbaar gemaakt.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Het Reglement Geschillencommissie Reizen schrijft voor dat de commissie tot taak heeft geschillen te
beslechten tussen consument/reizigers en een ondernemer aangesloten bij de ANVR voor zover deze
betrekking hebben op de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst met betrekking tot door de
ondernemer te leveren diensten of zaken.
Naar het oordeel van de commissie kan de consument ontvangen worden in haar klacht omdat uit de
overgelegde stukken blijkt dat de ondernemer in deze is opgetreden als boekingskantoor en in die
hoedanigheid aangesloten is bij de ANVR.
Naar het oordeel van de commissie kan de consument echter niet bij de ondernemer klagen over de manier
waarop er is gehandeld door de reisorganisator toen de consument erachter kwam dat de reis voor haar niet te maken
was vanwege de op Malta geldende corona-maatregelen.
De commissie neemt daarbij in overweging dat in de reserveringsbevestiging staat vermeld dat de
ondernemer in dit geval optreedt als doorverkoper. De reis werd uitgevoerd door de reisorganisatie en de ondernemer
heeft erop gewezen dat men zich bij problemen moest wenden tot de touroperator.
De commissie stelt vast dat de reisorganisator annuleringskosten heeft gevraagd voor het annuleren van de reis van de
consument en dat die kosten ook zijn betaald.
Nu de reisorganisator en niet de ondernemer verantwoordelijk was voor de uitvoering van de reisovereenkomst, had de
consument zich tot de reisorganisatie moeten wenden met haar klachten over de manier waarop is gereageerd op de
problemen die zijn gerezen als gevolg van de geldende corona-maatregelen op Malta.
De ondernemer was daarin geen partij en kan dan ook niet aangesproken worden voor het door de
consument aan annuleringskosten betaalde bedrag.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Reizen, bestaande uit mevrouw mr. I.E. de Vries, voorzitter,
mevrouw drs. G.M. Locquet, mevrouw A. Pols-Verweij, leden, op 20 januari 2022.
mevrouw mr. I.E. de Vries