
Commissie: Energie
Categorie: Overeenkomst
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
207928/212604
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen consument en ondernemer. De consument stelt misleid te zijn door de ondernemer toen zij telefonisch benaderd werd om over te stappen naar de ondernemer. De consument heeft haar stellingen niet onderbouwd, de vordering wordt dan ook afgewezen.
De volledige uitspraak
Beoordeling
De consument had een contract voor levering van energie met Clean Energy, lopend tot 1 september 2025. De consument stelt in juli 2022 misleid te zijn toen zij door een vertegenwoordiger van de ondernemer gebeld werd om naar de ondernemer over te stappen. Haar zou verteld zijn dat een fusie tussen Clean Energy en de ondernemer gesloten zou worden. Daarom zou tussen partijen een nieuwe overeenkomst gesloten moeten worden. Achteraf bleek dat er geen sprake was van een fusie, terwijl de tarieven van de ondernemer tweemaal hoger waren dan die van Clean Energy. De consument wenst ontbinding van de overeenkomst zonder boete en vergoeding van de hogere door haar betaalde tarieven. De ondernemer betoogt dat hij op 20 juli 2022 een welkomstbrief aan de consument gestuurd heeft met de contractbevestiging. Ook stond daarin uitdrukkelijk de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Op 19 augustus 2022 is de levering van energie door de ondernemer gestart, waarvan op 20 augustus 2022 aan de consument schriftelijk mededeling is gedaan. Eerst op 1 februari 2023 neemt de consument contact met hem op. De ondernemer voert aan dat de consument haar stellingen niet onderbouwt. Zij vermeldt ook niet wanneer zij voor het eerst vernam dat geen sprake was van de door haar genoemde fusie. De ondernemer wijst op een gelijksoortige casus als behandeld in de uitspraak d.d. 7 december 2023 van de commissie. Ter zitting verklaarde de ondernemer desgevraagd niet te beschikken over een geluidsopname van het met de consument gevoerde telefoongesprek van juli 2022.
De commissie is van oordeel dat de consument op geen enkele manier aannemelijk heeft gemaakt dat zij in juli 2022 misleid is. Het enkele feit dat zij meent dat de tarieven van het met de ondernemer gesloten contract in haar nadeel waren, leidt niet tot onderbouwing van de misleiding. De consument heeft in elk geval in de wettelijke bedenktijd van 14 dagen kunnen beoordelen of zij het contract wilde handhaven. Nu zij dat niet gedaan heeft en, zoals gezegd, haar stelling betreffende misleiding niet aannemelijk heeft gemaakt, dient haar klacht afgewezen te worden. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is. Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd. Deze behandelingskosten worden geheel betaald. Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. R.J. Paris, voorzitter, de heer mr. F.J. Pirard, mevrouw mr. A. Zwart-Hink, leden, op 4 juli 2024.