Commissie: Tweewielers
Categorie: Kosten / Non conformiteit
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
252659/257367
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Deze uitspraak gaat over een overeenkomst tussen een consument en ondernemer betreffende de koop en reparatie van een e-bike. De motor van de e-bike heeft het na ongeveer 31 maanden begeven. De consument is van mening dat van een nieuwe e-bike verwacht mag worden dat de motor langer meegaat dan de desbetreffende periode. Daarnaast is de fiets goed onderhouden en niet veel gebruikt. De ondernemer voert geen verweer. De commissie beslist als volgt. Van de motor van een nieuwe e-bike mag een koper verwachten dat deze langer meegaat dan 31 maanden, zeker indien hij goed onderhouden is en weinig gebruikt. Rekening houdend met een zekere mate van afwaardering van de motor na 31 maanden is het redelijk dat de consument korting krijgt op haar reparatiefactuur.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Tweewielers (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken. De behandeling heeft plaatsgevonden op 18 juni 2024 te Utrecht. Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen. De consument heeft ter zitting haar standpunt toegelicht. De consument werd ter zitting bijgestaan door haar echtgenoot. Door de ondernemer is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. Het geschil betreft een koopovereenkomst van 18 maart 2021 met betrekking tot een nieuwe e-bike Cortina E-U1 voor de koopsom van € 1.559,– en een reparatieopdracht van 2 november 2023 voor een bedrag van € 415,00. Beide bedragen zijn door de consument voldaan.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. De motor heeft het na ongeveer 31 maanden al begeven. Volgens de ondernemer was de motor ‘op’ en moest deze vervangen worden. Van een nieuwe e-bike mag verwacht worden dat de motor langer dan die periode meegaat, temeer omdat de fiets in die periode weinig is gebruikt en goed is onderhouden. De ondernemer heeft op de reparatie weliswaar 40% korting gegeven, maar dat is onvoldoende compensatie. De consument wenst vergoeding van het gehele factuurbedrag van € 415,–.
Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft geen verweer gevoerd, maar uit de stukken kan blijken dat hij open staat voor overleg met de consument. Ter zitting is niemand namens de ondernemer verschenen.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Van de motor van een nieuwe e-bike mag een koper verwachten dat deze niet reeds na ongeveer 31 maanden ‘op’ is en vervangen moet worden, zeker indien deze goed onderhouden is en weinig is gebruikt, zoals de consument onweersproken heeft verklaard. Ter zitting heeft zij toegelicht dat zij gehandicapt is en de fiets enkel heeft gebruikt voor korte afstanden naar haar fysiotherapeut en andere adressen in haar directe woonomgeving. Rekening houdend met een zekere mate van afwaardering van de motor na 31 maanden gebruik acht de commissie het redelijk en billijk dat zij een verdere korting op de reparatiefactuur ontvangt van € 200,–. De ondernemer dient dat bedrag alsnog aan haar te vergoeden. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Daarom wordt als volgt beslist.
Beslissing
De ondernemer dient binnen dertig dagen na verzending van deze uitspraak aan de consument een bedrag van € 200,– te betalen. Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 77,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.