Consument wenst schadevergoeding na achterstallig onderhoud aan de watermeter

  • Home >>
  • Water >>
De Geschillencommissie




Commissie: Water    Categorie: Hoogte schadevergoeding    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Schikking ter zitting   Referentiecode: 362715/452508

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De uitspraak volgt na een geschil tussen ondernemer en consument over een leveringsovereenkomst van drinkwater. De consument heeft schade opgelopen doordat de watermeter is gaan lekken. Volgens de consument is dit het gevolg van achterstallig onderhoud door de ondernemer. De ondernemer heeft erkend dat hij aansprakelijk is voor schade, maar wenst onderbouwing van deze schade door de consument. Ter zitting hebben partijen een schikking getroffen over de afhandeling van dit geschil. Hierdoor komt de commissie niet toe aan een inhoudelijke behandeling van de zaak.

De uitspraak

Samenvatting
De consument is vanaf maart 2015 contractant voor de drinkwaterlevering door de ondernemer. In januari 2024 doet zich een lekkage voor bij de watermeter. Volgens opgave van de monteur van de ondernemer is deze lekkage een gevolg van achterstallig onderhoud van het leidingnet, waardoor de verbinding van de hoofdkraan naar de meter heeft gelekt. Door het lekwater is de vloer aangetast. De ondernemer heeft de schadeaansprakelijkheid erkend maar verlangt onderbouwing van de schade door de consument. De consument verlangt schadevaststelling door de ondernemer door inschakeling van een schade-expert.

Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Water (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

Ter zitting werd consument vertegenwoordigd door [naam].

Ter zitting werd de ondernemer vertegenwoordigd door drs. [naam].

De behandeling heeft plaatsgevonden op 5 november 2024 te Den Haag.

De commissie heeft het volgende overwogen.

Beoordeling
Partijen hebben overeenstemming bereikt over de door de ondernemer aan de consument te betalen schadevergoeding tot een bedrag van € 1.150,–. De ondernemer wordt gehouden dat bedrag aan de consument bij wege van schadevergoeding te betalen.

Tijdens de mondelinge behandeling hebben partijen alsnog overeenstemming bereikt over de wijze waarop het geschil opgelost zal worden. Dit betekent dat de commissie niet toekomt aan een inhoudelijke beoordeling van het geschil. Volstaan wordt met het hierna vastleggen van de tussen partijen tot stand gekomen schikking.

Derhalve wordt als volgt vastgesteld.

Beslissing
De ondernemer dient binnen veertien dagen na verzending van dit bindend advies aan de consument een schadevergoeding van € 1.150,– te betalen.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 27,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Water, bestaande uit de heer mr. R.J. van Boven, voorzitter, de heer mr. E.F. Verduin , mevrouw mr. M.J. Boon , leden, op 5 november 2024.