Commissie: Energie
Categorie: Jaarafrekening
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
361858/473061
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument is het niet eens met de door de ondernemer in rekening gebrachte jaarafrekening, voortvloeiende uit hun overeenkomst tot energielevering. Bij de consument heeft drie keer een meterwisseling plaatsgevonden wegens storingen. Ook het bedrag van de jaarnota is meerdere keren aangepast. Volgens de consument is het hoge verbruik niet mogelijk omdat zij gedurende een grote periode niet in Nederland was. Zij wenst dan ook herziening van de jaarafrekening. De ondernemer wenst dat de commissie de klacht ongegrond verklaart.
Wat is de beslissing?
De commissie begrijpt de verwarring omtrent de wisseling van de meters en de hoogte van de nota’s, maar acht de ondernemer hier niet aansprakelijk voor. Zij wijst hier op de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. De ondernemer heeft als eerste aanspreekpunt correct gehandeld, en de consument ook verwezen naar de netbeheerder. De consument heeft geen gebruik gemaakt van een meterijking, waardoor de consument van de juistheid van de huidige standen uit moet gaan. Ook is volgens de commissie het juiste verbruik in rekening gebracht. Na de storingen heeft de consument niet zelf de meterstanden doorgegeven, waardoor het verbruik geschat moest worden. Later zijn de standen nog gecorrigeerd door een te lage schatting. Daarnaast is de ondernemer ook niet verantwoordelijk om het verbruik van de consument te verklaren. De consument moet de jaarafrekening voldoen, en de commissie acht de klacht ongegrond.
De volledige uitspraak
Samenvatting
De consument dient jaarrekening te betalen.
Beoordeling
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
De consument is het niet eens met het bij hem door de ondernemer in rekening gebrachte energieverbruik (met name gas) op de jaarafrekening van 20 februari 2024 ad € 908,31 over de periode van 28 december 2022 tot 10 januari 2024.
In de afgelopen jaren hebben bij de consument op zijn adres drie meterwisselingen door netbeheerder plaatsgevonden, o.a. door uitleesstoringen aan de op afstand uit te lezen meters. De jaarnota is herhaaldelijk aangepast. De oorspronkelijke rekening bedroeg €1468,03. De laatste aanpassing luidt € 908,-. Dit hoge verbruik is niet mogelijk omdat de consument tussen september en december 2023 niet in Nederland was. Hierdoor is er veel verwarring ontstaan bij de consument over met name het in rekening gebrachte gasverbruik maar ook veel onrust en stress.
Diverse keren is contact geweest met de ondernemer en de netbeheerder, maar beide wijzen naar elkaar en nemen hun verantwoordelijkheid niet.
De ondernemer heeft gemotiveerd verweer gevoerd en verzocht de klacht ongegrond te verklaren.
De commissie onderschrijft op grond van de stukken en het verhandelde ter zitting in grote lijnen het standpunt van de ondernemer. Voor zover de klacht van de consument betrekking heeft op de correcte registratie van het verbruik door de energiemeters, wordt als volgt overwogen. De commissie begrijpt dat de verschillende wisselingen van de meetinrichting en aanpassingen van nota’s tot onrust en verwarring bij de consument hebben geleid, maar de ondernemer is niet verantwoordelijk voor de meterwissels en de gang van zaken hieromtrent en kan daarom hiervoor ook niet aansprakelijk worden gesteld. De netbeheerder is ten opzichte van de consument verantwoordelijk voor een correct functionerende meterinstallatie en het uitlezen van de standen. De ondernemer heeft als eerste aanspreekpunt correct gehandeld nu hij blijkens de stukken de consument heeft geïnformeerd over de gevolgen van de uitleesstoring en ter zake het functioneren van de meter heeft verwezen naar de netbeheerder. Terecht is ook gewezen op de mogelijkheid om een meterijking aan te vragen (artikel 12 van de toepasselijke algemene voorwaarden). Niet is gebleken dat de consument daarvan gebruik heeft gemaakt. Eventueel verhaal dient de consument dus te zoeken bij de netbeheerder. Artikel 10 algemene voorwaarden bepaalt dat voor de vaststelling van het af te rekenen verbruik de gegevens van de meetinrichting bindend zijn. Gelet hierop dient de commissie van de juistheid van het geregistreerde verbruik uit te gaan.
De ondernemer heeft verder uiteengezet dat op basis van die gegevens (correct) is gefactureerd en heeft hierover het volgende aangevoerd. Na constatering van de uitleesstoring heeft de consument bij het maken van de jaarafrekening over 2022 niet gereageerd op het verzoek om zelf de gasstand door te geven, waarna de ondernemer de stand van 10 januari 2023 heeft geschat. Bij het maken van de jaarafrekening over 2023 en de verwerking van de meterstanden van de meterwissel door de netbeheerder op 5 juni 2023 bleek dat de meterstand van 10 januari 2023 te laag is geschat en te weinig gasverbruik in rekening is gebracht, dat met de jaarafrekening van 20 februari 2024 is gecorrigeerd. De ondernemer heeft ook, onder overlegging van het verbruiksoverzicht voor gas, uitgelegd dat de door de consument gestelde afwezigheid in de periode september tot december 2023 terug te vinden is in het lage verbruik gedurende die periode. Ook heeft de ondernemer de consument in 2022 meermaals, om een hoge naheffing te voorkomen, het advies gegeven het termijnbedrag te verhogen omdat de prijzen stegen wat de consument niet heeft gedaan. De consument heeft dit alles niet weersproken, zodat de commissie van de juistheid uitgaat. Bovendien hoeft de ondernemer geen verklaring te geven voor het verbruik van de consument. De ondernemer heeft geen zicht op datgene wat zich afspeelt in of rondom de woning van de consument. Dit betekent dat de consument dient te betalen voor het verbruik zoals bij hem in rekening is gebracht.
Gelet op hetgeen partijen hebben aangevoerd en de door hen overgelegde stukken wordt geen steun gevonden voor het standpunt van de consument dat de ondernemer niet of onvoldoende adequaat uitleg heeft gegeven over de naheffing op de jaarrekening of op zijn klacht heeft gereageerd.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Deze behandelingskosten worden geheel betaald.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit mevrouw mr. I.K. Rapmund, voorzitter, de heer ing. C. Verloop en de heer H.W. Zuur, leden, op 28 oktober 2024.