Commissie: Water
Categorie: Factuur
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
320574/419905
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Het geschil vloeit voort uit een leveringsovereenkomst van drinkwater tussen consument en ondernemer. Door een lekkage bij de consument heeft er een grote hoeveelheid drinkwater gelekt. Hiervoor is de consument een groot geldbedrag in rekening gebracht. De consument doet een beroep op de Coulance Regeling Lekverlies. Die aanvraag is door de ondernemer afgewezen. Deze zou niet van toepassing zijn als het lekverlies het gevolg is van een gebrekkige installatie. In deze zaak ging het om een defect aan de binnen installatie, en zou de regeling dus niet van toepassing zijn. Volgens de commissie doet het feit dat deze regeling niet van tevoren aan de consument is gecommuniceerd en dat er geen slimme watermeter aan de consument is aangeboden, hier niet aan af. Hiermee is het oordeel dat het beroep op de regeling terecht door de ondernemer is afgewezen, en dat de klacht van de consument ongegrond is.
De volledige uitspraak
Samenvatting
De consument heeft vanaf 25 juni 2019 een contract tot drinkwaterlevering met de ondernemer. Er heeft zich in 2023 een lekkage voorgedaan door een defect aan de vlotter van de beregeningsinstallatie waardoor een grote hoeveelheid drinkwater (ongeveer 1000 m3) verbruikt is. Aan de consument is bij factuur van 1 september 2023 een bedrag van € 1.244,– in rekening gebracht. De consument wenst een vergoeding te ontvangen van de ondernemer ad € 1.200,– op grond van de Coulance Regeling Lekverlies. De aanvraag voor die vergoeding is door de ondernemer afgewezen.
Beoordeling
Volgens de bij de ondernemer geldende Coulance Regeling Lekverlies wordt geen lekverliesvergoeding toegekend indien het meerverbruik direct of indirect het gevolg is van defecte of slecht functionerende apparaten in de drinkwaterinstallatie. Dat geval doet zich hier voor omdat het lekverlies afkomstig is van een apparaat in de binneninstallatie, namelijk de vlotter van de beregeningsinstallatie. De aanvraag voor vergoeding is op die grond terecht afgewezen. Dat de Coulance Regeling Lekverlies niet met de consument is gecommuniceerd bij het aangaan van het contract maakt dit niet anders omdat die regeling door de ondernemer onverplicht is aangegaan. Evenmin was de ondernemer verplicht om aan de consument het gebruik van een slimme watermeter aan te bieden, waarmee voor excessief verbruik had kunnen worden gewaarschuwd.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Water, bestaande uit de heer mr. R.J. van Boven, voorzitter, de heer mr. E.F. Verduin , mevrouw mr. M.J. Boon , leden, op 5 november 2024.