De consument moet zich laten bijstaan door een tolk

De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: Tussenadvies    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Tussen Advies   Uitkomst: aanhouding beslissing   Referentiecode: 200145/205585

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Deze uitspraak is een tussenadvies in een geschil tussen consument en ondernemer. Ter zitting bleek dat de consument niet of nauwelijks de Nederlandse taal kon spreken. Daarom plant de commissie een nieuwe zitting in, waarbij consument zich zal laten bijstaan door een tolk. Iedere verdere beslissing wordt aangehouden.

De uitspraak

Samenvatting
De consument kan zich bij een volgende zitting laten bijstaan door een tolk.

Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Energie (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

De consument heeft ter zitting digitaal het standpunt toegelicht. Door de ondernemer is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

De behandeling heeft plaatsgevonden op 18 juli 2024 te Den Haag.

De commissie heeft het volgende overwogen.

Beoordeling
Ter zitting bleek dat de consument de Nederlandse taal niet machtig is. De Commissie zal een nieuwe zitting plannen om de consument de gelegenheid te geven zich te laten bijstaan door een tolk.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Er zal een nieuwe zitting worden gepland.

Iedere verdere beslissing wordt aangehouden.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. D.J. Buijs, voorzitter, de heer mr. F.J. Pirard, de heer drs. L. van Rootselaar, leden, op 18 juli 2024.