De juistheid van de meterstanden zoals afgelezen door de ondernemer

De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: Meterstanden / tarieven    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 401193/490854

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De uitspraak betreft een geschil over de leveringsovereenkomst van energie tussen ondernemer en consument. Volgens de consument zijn de bedragen die de ondernemer haar in rekening brengt te hoog. De ondernemer betwist dit en stelt dat het verbruik, op basis waarvan de rekeningen worden opgesteld, berekend wordt door het aflezen van meters op afstand. De juistheid van de meterstanden zijn door de consument niet bestreden.

Wat is de beslissing?

Volgens de commissie staat tussen partijen vast dat de rekeningen zijn opgemaakt op basis van op afstand uitgelezen meterstanden. De meterstanden zijn dan ook niet bestreden door de consument. Nu ook niet is vast komen te staan dat de gehanteerde tarieven verkeerd zijn, kan de commissie niks anders dan de klacht van de consument ongegrond verklaren.

De uitspraak

Samenvatting
De consument klaagt kort gezegd over de hoogte van de bedragen die de ondernemer in het kader van de tussen hen beiden gesloten leveringsovereenkomst van energie aan haar in rekening brengt. De ondernemer heeft daarop onweersproken geantwoord dat het verbruik dat aan de consument in rekening is gebracht is berekend aan de hand van op afstand uitgelezen meterstanden en dat de juistheid van deze meterstanden ook niet zijn bestreden. Klacht ongegrond.

Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Energie (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

Ter zitting heeft de ondernemer digitaal het standpunt toegelicht. De consument heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

Ter zitting werd de ondernemer vertegenwoordigd door de heer X.

De behandeling heeft plaatsgevonden op 3 oktober 2024 te Utrecht.

De commissie heeft het volgende overwogen.

Beoordeling
De consument klaagt kort gezegd over de hoogte van de bedragen die de ondernemer in het kader van de tussen hen beiden gesloten leveringsovereenkomst van energie aan haar in rekening brengt. De ondernemer heeft daarop onweersproken geantwoord dat het verbruik dat aan de consument in rekening is gebracht is berekend aan de hand van op afstand uitgelezen meterstanden en dat de juistheid van deze meterstanden ook niet zijn bestreden.

Nu derhalve dus niet tussen partijen ter discussie staat dat de bedragen die door de ondernemer aan de consument in rekening zijn gebracht zijn berekend aan de hand van op afstand uitgelezen meterstanden, ook de juistheid van de uitgelezen meterstanden niet tussen partijen ter discussie staat en voorts niet is gesteld of gebleken dat er gerekend is met verkeerde tarieven bij de vaststelling van datgene wat de consument aan de ondernemer verschuldigd is, ziet de commissie geen reden de klacht van de consument gegrond te verklaren.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. D.P.C.M. Hellegers, voorzitter, mevrouw mr. W.H. van Oorspronk , mevrouw mr. A. Zwart-Hink , leden, op 3 oktober 2024.