Commissie: Openbaar Vervoer
Categorie: Openbaar vervoer
Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
212907/221907
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument klaagde dat hij onterecht een boete van €55 kreeg omdat hij geen geldig vervoersbewijs had. Hij beweerde een kaartje te hebben gekocht met Apple Pay, maar kon het niet vinden tijdens de controle. De ondernemer heeft geen verweer gevoerd. De commissie oordeelde dat de consument met het Apple Pay-afschrift en het kaartje heeft aangetoond dat hij een geldig vervoersbewijs had. Daarom verklaarde de commissie de klacht gegrond en beval de ondernemer om de boete van €55 binnen twee weken te betalen aan de consument.
De uitspraak
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft de vraag of de controleur van de ondernemer terecht de consument heeft beboet
vanwege het niet beschikken over een geldig vervoersbewijs.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern en
voor zover van belang voor een uitspraak in deze komt het standpunt op het volgende neer.
De consument heeft in Almere Centrum in een bus van de ondernemer direct na het instappen een kaartje
gekocht. Even later is hij gecontroleerd en kon toen zijn kaartje niet vinden en kreeg ook geen tijd om te
zoeken. Er werd meteen een boete van € 55,– uitgeschreven. Met een afschrift van Apple Pay heeft hij
aangetoond wel degelijk een vervoersbewijs te hebben gekocht en wil de ten onrechte betaalde boete
terugontvangen.
Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft na daartoe in de gelegenheid te zijn gesteld, geen verweer gevoerd.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Naar het oordeel van de commissie heeft de consument met een Apple pay afschrift en het kaartje
aangetoond een vervoersbewijs te hebben gekocht voor het traject waarvoor hij is gecontroleerd. De
ondernemer heeft hetgeen de consument daarover stelt geen verweer gevoerd en derhalve niet
weersproken.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is en zal bepalen dat de
ondernemer binnen twee weken na verzending van deze uitspraak aan de consument een bedrag van
€ 55,– moet betalen.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De commissie verklaart de klacht gegrond en bepaalt dat de ondernemer binnen twee weken na verzending
van deze uitspraak aan de consument een bedrag van € 55,– moet betalen.
Bepaalt voorts dat de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie ter zake van het
klachtengeld een bedrag van € 27,50 aan de consument moet betalen binnen twee weken na verzending van
deze uitspraak.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten
verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Openbaar Vervoer op 14 november 2023.