Commissie: Thuiswinkel
Categorie: Non-conform / Ontbinding koopovereenkomst / Reparatie
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
491415/530983
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De uitspraak gaat over een koopovereenkomst tussen consument en ondernemer. De consument heeft een laptop gekocht bij ondernemer. Deze laptop vertoonde echter opstartproblemen. De laptop is dan ook vier keer ter reparatie aangeboden, maar zonder succes. Het vertrouwen in de ondernemer is daardoor verdwenen. De consument eist ontbinding van de overeenkomst. De ondernemer heeft geen verweerschrift ingestuurd. De commissie beslist als volgt. Er staat vast dat de ondernemer ondanks meerdere door de consument geboden reparatiemogelijkheden, de problemen niet heeft kunnen (laten) verhelpen. De overeenkomst mag daarom ontbonden worden. De klacht is gegrond.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
De zaak is behandeld op 10 oktober 2024 te Utrecht. De consument is via een live-videoverbinding op de zitting verschenen. De ondernemer is niet op de zitting verschenen.
Onderwerp van het geschil
Dit geschil vloeit voort uit de op 3 september 2023 gesloten koopovereenkomst, waarbij de ondernemer een Asus Vivobook (hierna: laptop) met laptop-sleeve aan de consument heeft verkocht tegen een koopprijs van € 594,99. Zoals de consument ter zitting aangeeft, beperkt deze zaak zich tot alleen de laptop waaraan € 555,– als koopprijs is toe te rekenen. De consument zegt de laptop-sleeve te willen behouden.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. Dat standpunt komt in de kern op het volgende neer. Zoals sinds 4 december 2023 bij de ondernemer is gemeld, wilde de laptop begin december niet meer opstarten en is deze toen ter reparatie aangeboden bij de ondernemer. In het systeem van de ondernemer stond bij de laptop aangegeven dat opstartproblemen een bekend probleem zijn bij dit type. Op 15 december 2023 heb ik de gerepareerde laptop retour ontvangen.
Op 14 februari 2024 is de laptop opnieuw ter reparatie aangeboden in verband met opstartproblemen, waarna ik de gerepareerde laptop op 28 februari 2024 heb terug ontvangen.
Op 27 maart 2024 is de laptop opnieuw ter reparatie aangeboden in verband met opstartproblemen. Volgens de ondernemer voldoet de laptop prima en is er geen probleem, terwijl ook de technische servicedesk van de ondernemer heeft geconstateerd dat de laptop niet wilde opstarten. Op 18 april 2024 werd aangegeven dat er (toch) geen probleem werd geconstateerd en dat de batterij van de laptop leeg was, maar omdat de oplader niet meegestuurd was, zei de fabrikant de laptop niet te kunnen testen. Dit is vreemd, omdat de eerdere keren op advies van de ondernemer ook geen oplader was meegestuurd bij de reparaties, omdat die alleen maar kwijt kunnen raken en de fabrikant zelf genoeg opladers van haar eigen laptops heeft liggen. Op 19 juni 2024 lukte het weer niet om de laptop op te starten en ben ik opnieuw naar de winkel gegaan om tot een passende oplossing te komen voor het laptopprobleem. De laptop heb ik achtergelaten bij de ondernemer. Op 21 juni 2024 heb ik de koopovereenkomst per e-mail ontbonden.
Samengevat is de laptop al 4 keer defect geraakt en heeft (de periode vanaf 19 juni 2024 niet meegerekend) al 7,5 weken bij de reparatieafdeling gelegen. Het vertrouwen in de laptop en de ondernemer is verdwenen. De consument eist ontbinding van de overeenkomst en geld terug.
Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft geen gebruik gemaakt van de geboden mogelijkheid om een verweerschrift in te sturen.
Beoordeling van het geschil
De commissie overweegt als volgt. De consument eist ontbinding van de koopovereenkomst met terugbetaling van de koopsom. De consument legt daaraan ten grondslag dat de ondernemer een laptop heeft afgeleverd die ondeugdelijk is. Als onbestreden staat vast dat de ondernemer ondanks meerdere door de consument geboden reparatiemogelijkheden, de problemen niet heeft kunnen (laten) verhelpen. Dit maakt dat de consument de overeenkomst onmiddellijk mag (doen) ontbinden. De commissie zal verklaren dat de overeenkomst is ontbonden voor zover het de laptop betreft. De commissie oordeelt dat ter beëindiging van dit geschil ook redelijk en billijk. Alles bij elkaar concludeert de commissie dat de klacht van de consument gegrond is. Artikel 21 van haar Reglement schrijft de commissie voor dat de ondernemer dan (ook) het door de consument betaalde klachtengeld moet vergoeden en behandelingskosten aan de commissie moet betalen. De commissie beslist nu als volgt.
Beslissing
De commissie verklaart dat de overeenkomst van 3 september 2023 is ontbonden voor zover het de laptop betreft. Dit betekent hier dat de ondernemer de laptop zonder kosten voor de consument moet terughalen tegen gelijktijdige (terug)betaling aan de consument van een bedrag van € 555,–,
en wel binnen een maand na de verzenddatum van dit advies. Als de ondernemer dit niet binnen die maand heeft gedaan, moet de ondernemer ook de wettelijke rente daarover betalen vanaf een maand na de verzenddatum van dit bindend advies tot de dag van volledige betaling. Partijen dienen elkaar over en weer in de gelegenheid te stellen aan hun verplichtingen uit dit bindend advies te voldoen. De commissie bepaalt dat de ondernemer aan de consument ook € 52,50 voor betaald klachtengeld moet vergoeden. De commissie bepaalt dat de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd is. De commissie wijst het meer of anders door de consument verlangde af. Aldus beslist door de Geschillencommissie Thuiswinkel, bestaande uit mr. M.G.W.M. Stienissen, voorzitter, mr. S.L.R. van Nuijs en mr. L. Schots-Smit, leden, op 10 oktober 2024.