Geschillencommissie oordeelt dat wijziging naar maandelijkse betaling door ondernemer rechtmatig is

  • Home >>
  • Water >>
De Geschillencommissie
Print Friendly, PDF & Email




Commissie: Water    Categorie: facturering / Wijziging    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 239583/249505

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument maakte bezwaar tegen de wijziging van de betalingsfrequentie door zijn waterleverancier, die overging van kwartaal- naar maandelijkse facturering, wat extra kosten met zich meebrengt. De ondernemer stelde echter dat hij op basis van de Algemene Voorwaarden de betaalmethoden mag bepalen en dat de meeste klanten de voorkeur geven aan maandelijkse betalingen. De Geschillencommissie oordeelde dat de ondernemer het recht heeft om de betalingsstructuur te wijzigen en dat de klacht van de consument ongegrond is, hoewel de commissie aanraadde om te onderzoeken of automatische incasso mogelijk is om extra kosten te vermijden.

De uitspraak

Beoordeling
De consument heeft het volgende aangevoerd.

De consument is reeds vele jaren contractant van de ondernemer voor de waterlevering aan zijn woonadres. De consument betaalde altijd per kwartaal de facturen van de ondernemer. Dit doet de consument nadat hem op papier kwartaalnota’s zijn toegezonden.
Voor deze betaalwijze is een vergoeding verschuldigd per verzonden factuur.
De ondernemer heeft eenzijdig het aantal betaalmomenten gewijzigd in een maandelijkse inning en dus 12
keer per jaar. De consument is het hiermee niet eens omdat de kosten van deze maandelijkse inning ten
laste van hem komen. De consument is van mening dat ook de mogelijkheid om één jaarvoorschot te
betalen moet worden aangeboden. Dan komt er één factuur waarop 12 maandelijkse voorschotbedragen zijn opgesplitst
en dus éénmalige kosten voor de factuur. De ondernemer kan de consument niet dwingen tot automatische
incasso van de kosten.

De ondernemer heeft het volgende aangevoerd. De ondernemer mag op grond van de Algemene
Voorwaarden het aantal betaalmomenten bepalen. Het is in de nieuwe klantadministratie alleen nog
mogelijk om in 12 termijnen te betalen. De ondernemer heeft gekozen voor een eenvoudige inrichting van
de nieuwe klantadministratie met één betaalritme. Aangezien slechts een beperkt deel van de klanten
gebruik maakte van deze mogelijkheid, of zou gaan gebruiken (bij een jaarvoorschot) acht de ondernemer
de hiermee gepaard gaande kosten disproportioneel en niet te verantwoorden richting de klanten. Daarom
worden deze mogelijkheden niet (meer) aangeboden. Uit klantonderzoeken is gebleken dat de meeste
klanten de voorkeur hebben voor maandelijkse betaling. Al de klanten zijn over de wijziging geïnformeerd.
De ondernemer heeft op zijn website de reden voor de wijziging gepubliceerd.

Op grond van de stukken en het verhandelde ter zitting onderschrijft de commissie in grote lijnen het
standpunt van de ondernemer.

In lijn met eerdere uitspraken van deze commissie (bv 240530/248051 van 24 april 2024) overweegt de
commissie dat het de ondernemer vrij staat te bepalen op welke wijze de levering van water aan de
consument in rekening wordt gebracht.

Artikel 15.2 van de toepasselijke Algemene Voorwaarden bepaalt immers dat de ondernemer in redelijkheid
de grootte van de voorschotten, de periode waarop zij betrekking hebben, de tijdstippen waarop zij in
rekening worden gebracht en het tijdstip waarop de afrekening plaatsvindt, alsmede dat deze afrekening
ten minste éénmaal per jaar plaatsvindt, onder verrekening van de voorschotten.
Gelet hierop mag de ondernemer het aantal betaalmomenten bepalen. Dat is in dit geval één keer per
maand. Niet is in geschil dat de ondernemer de consument van deze wijziging tijdig op de hoogte heeft
gesteld.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
De commissie overweegt ten overvloede het volgende. Duidelijk is dat deze wijziging van facturering extra
kosten voor de consument met zich meebrengt. De commissie geeft partijen in overweging met elkaar in
contact te treden om te bespreken of de consument een automatische incassobrief zou kunnen worden
toegestuurd ter voorkoming van de extra kosten. Het staat de consument uiteraard vrij over te gaan tot het
al dan niet afgeven van een opdracht tot automatische incasso.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Water, bestaande uit mevrouw mr. I.K. Rapmund, voorzitter, de
heer mr. E.F. Verduin, mevrouw mr. A. Dantuma, leden, op 14 juni 2024.