Commissie: Reizen
Categorie: (Niet) Ontvankelijkheid / Schadevergoeding
Jaartal: 2022
Soort uitspraak: niet-ontvankelijkverklaring
Uitkomst: niet-ontvankelijk
Referentiecode:
131344/137937
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Door toedoen van grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij, had de consument onvoldoende tijd om op de luchthaven zijn aanvraag voor BTW teruggave te doen en daardoor heeft hij schade geleden. De commissie heeft tot taak geschillen te beslechten tussen consument/reizigers en een ondernemer die is aangesloten bij de ANVR voor zover deze betrekking heeft op de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst tussen hen. Aangezien er van een dergelijke overeenkomst geen sprake is, kan de consument niet worden ontvangen in zijn klacht en kan zijn zaak niet verder worden behandeld door de commissie. Op grond van het voorgaande is de consument niet-ontvankelijk in zijn klacht.
De uitspraak
Onderwerp van het geschil
Het disfunctioneren van het personeel van de luchtvaartmaatschappij.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt
het standpunt op het volgende neer.
Door toedoen van grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij, had de consument op 26 november
2020 onvoldoende tijd om op de luchthaven voor zijn vertrek naar Mexico zijn aanvraag voor BTW teruggave te
doen en daardoor heeft hij schade geleden.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Het Reglement Geschillencommissie Reizen schrijft voor dat de commissie tot taak heeft geschillen te
beslechten tussen consument/reizigers en een ondernemer aangesloten bij de ANVR voor zover deze
betrekking heeft op de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst met betrekking tot door de
ondernemer te leveren diensten of zaken.
Uit de overgelegde stukken maakt de commissie op dat de consument bij de luchtvaartmaatschappij een
vervoersovereenkomst heeft gesloten.
Dat van een pakketreis sprake zou zijn geweest, is niet gebleken.
De luchtvaartmaatschappij is voor wat betreft het aangaan van een vervoersovereenkomst, niet
aangesloten is bij de ANVR.
Aangezien van enige overeenkomst als bedoeld in eerder aangehaald reglement geen sprake is, kan de
consument niet worden ontvangen in zijn klacht en kan zijn zaak niet verder worden behandeld door de
commissie.
Op grond van het voorgaande is de consument niet-ontvankelijk in de klacht.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De consument wordt in de klacht niet-ontvankelijk verklaard.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Reizen, bestaande uit mevrouw mr. I.E. de Vries, voorzitter,
mevrouw drs. G.M. Locquet, mevrouw A. Pols-Verweij, leden, op 20 januari 2022.
mevrouw mr. I.E. de Vries