Klacht over bakfiets die gebreken vertoont is gegrond

De Geschillencommissie




Commissie: Thuiswinkel    Categorie: gebreken / Ontbinding overeenkomst / Product voldoet niet aan verwachtingen(non-conformiteit)    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 362452/434132

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De uitspraak gaat over een koopovereenkomst tussen een ondernemer en een consument betreffende de aankoop van een elektrische bakfiets. De consument constateerde vanaf het begin al problemen met de bakfiets. De fiets is dan ook drie keer teruggegaan naar de ondernemer. Ondanks alle inspanningen van de ondernemer blijft de fiets kapotgaan. De consument heeft meerdere keren om ontbinding gevraagd, maar de ondernemer wil niet akkoord gaan. De ondernemer heeft zijn standpunt niet kenbaar gemaakt.

De commissie beslist als volgt:

Hetgeen de consument stelt, is door de ondernemer niet weersproken. De klacht is gegrond.

De volledige uitspraak

Onderwerp van het geschil
De klacht betreft de ontbinding van een koopovereenkomst van een elektrische bakfiets

Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. We hebben op 23 februari 2023 een nieuwe bakfiets bij de ondernemer gekocht. De totale koopprijs inclusief BTW en bijkomstige producten en diensten bedroeg € 3.526,95. Vanaf het begin al problemen met de fiets en hiervoor is hij al drie keer terug geweest naar de ondernemer en ‘gerepareerd’. Helaas blijft de fiets dezelfde problemen vertonen:

1. Error28 – waardoor de fiets na vijf meter uitvalt. Dit was tevens het geval op 14 maart 2023. Hiervoor is die destijds gemaakt. Maar het probleem speelt weer.
2. Hout is aan alle kanten al verrot en alle schroeven vallen uit; waardoor de bakfiets onveilig is. Alle schroeven zijn vervangen, maar helaas blijft het probleem spelen.
3. Stabilisatiestang is voor de tweede keer kapot (juni 2023 en inmiddels sinds twee weken weer)
4. Naaf is verkeerd geïnstalleerd; waardoor de fiets enkel in de 6e en in de 4e versnelling kan trappen
5. De kabel van de accu is al kapot geweest, hiervoor is de fiets drie weken weggeweest in december 2023.
6. De km-teller verspringt tussen 27 km/uur en 8 km/uur, waardoor je constant naar voren schiet/ gegrendeld wordt in de snelheid.

Al met al is de fiets nu drie keer drie tot vier weken weggeweest en ik heb al meerdere keren aangegeven dat de fiets niet deugt. Ondanks alle inspanningen van de ondernemer blijft de fiets kapot gaan. Helaas gaan ze niet akkoord met ontbinding van de koopovereenkomst (dit heb ik al meerdere keren gevraagd). Nu wil ik graag alsnog de koopovereenkomst ontbinden of een nieuwe fiets ontvangen die wel deugt.

Tijdens de zitting heeft de consument nader aangegeven dat:

– zij niet langer een nieuwe fiets wil ontvangen;
– zij twee producten wil behouden en
– de netto koopsom, die zij terug wil ontvangen, € 3.399,– bedraagt;

Standpunt van de ondernemer
De ondernemer heeft haar standpunt niet aan de commissie kenbaar gemaakt.

Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen. De ondernemer heeft geen verweer gevoerd en is ook niet ter zitting verschenen. Hetgeen de consument stelt, is dus niet weersproken. De niet weersproken vordering komt de commissie ook niet ongegrond of onrechtmatig voor. De commissie is derhalve van oordeel dat de klacht gegrond is. Daarom wordt als volgt beslist.

Beslissing
De klacht is gegrond en de overeenkomst wordt ontbonden. De ondernemer moet binnen twee weken na verzending van deze uitspraak aan de consument een bedrag van € 3.399,– betalen. Indien betaling niet tijdig plaatsvindt, betaalt de ondernemer bovendien de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de verzenddatum van het bindend advies. Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie een bijdrage in de behandelingskosten verschuldigd.

Voor zover nodig dient de consument de elektrische bakfiets te retourneren aan de ondernemer. De ondernemer moet deze zo nodig bij de consument afhalen dan wel de eventuele kosten, die de consument hiervoor maakt, aan de consument vergoeden. De commissie wijst het meer of anders verlangde af. Aldus beslist door de Geschillencommissie Webshop, bestaande uit de heer mr. W.F.R. Rinzema, voorzitter, mevrouw mr. H.F. Lankhorst en mevrouw mr. E.J.P.J.M. Kneepkens, leden, op 8 oktober 2024.