
Commissie: Energie
Categorie: Tarief / Verbruik
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: Ongegrond
Referentiecode:
517390/659256
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument, eigenaar van een eco-chalet voor verhuur, klaagt over een hoog energieverbruik in een periode zonder verhuur. De ondernemer stelt dat de afrekening correct is en gebaseerd op meetgegevens van een slimme meter die betrouwbaar is omdat deze nog nieuw is. De commissie benadrukt dat meterstanden leidend zijn voor de afrekening, tenzij bewezen is dat deze onjuist zijn. De consument heeft dat niet aangetoond. Indien hij twijfelt aan de werking van de meter, kan hij deze laten ijken op eigen kosten, die worden terugbetaald als de meter defect blijkt. De commissie wijst erop dat het verbruik binnen het chalet buiten de controle van de ondernemer valt en onder de verantwoordelijkheid van de consument valt. De klacht is ongegrond.
De volledige uitspraak
Beoordeling
De consument is eigenaar van een zogenaamd eco-chalet dat bestemd is voor verhuur. De consument klaagt erover dat in een periode dat hij het chalet niet verhuurde (oktober 2021 tot en met januari 2022) er 1720 kWh afgerekend werd. De ondernemer betoogt dat de afrekening gebaseerd is op meetgegevens doorgegeven door een slimme meter. Er is geen aanleiding te twijfelen aan de juistheid van die gegevens, ook omdat de meter pas een paar jaar oud is. De commissie is van oordeel, zoals zij al in vele andere uitspraken heeft bepaald, dat meterstanden bepalend zijn voor het af te rekenen verbruik. Dat kan alleen anders zijn indien de meterstanden onjuist zijn, maar dat is gesteld noch gebleken. Zou de consument alsnog de meterstanden in twijfel willen trekken omdat de meter niet goed functioneert, dan kan hij op kosten van ongelijk de meter laten ijken (de consument betaalt de kosten van ijking, maar krijgt deze terug als de meter niet goed blijkt te functioneren). Daarbij zij opgemerkt dat welk verbruik in het chalet gemaakt wordt zich onttrekt aan het zicht van de ondernemer. De consument is daarvoor verantwoordelijk. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is. Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd. Deze behandelingskosten worden geheel betaald. Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. R.J. Paris, voorzitter, de heer mr. F.J. Pirard , mevrouw mr. A. Zwart-Hink , leden, op 28 november 2024.