Klacht over kostenverhogende aanmaningen

De Geschillencommissie




Commissie: Water    Categorie: Kosten    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 243304/246202

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument verzuimt regelmatig tijdig voorschotten te betalen. Daarom stuurt de ondernemer de consument kostenverhogende aanmaningen en herinneringen. De commissie acht dit terecht.

De uitspraak

Beoordeling

Standpunt van de consument
De ondernemer stuurt mij steeds maar weer kostenverhogende aanmaningen en herinneringen, soms zelfs voor nooit aan mij gezonden facturen. Ik heb tevergeefs om verduidelijking gevraagd. Ook wordt niet gereageerd op mijn e-mails.

Standpunt van de ondernemer
De consument wenst erkenning van de ondernemer dat er onduidelijkheid is ontstaan door niet te reageren. Daarnaast wenst de consument vergoeding van het klachtengeld en een financiële compensatie. De consument is reeds vele jaren (de consument geeft zelf aan vanaf 1971) contractant voor de waterlevering voor het adres [Straatnaam en Huisnummer Consument, Plaats]. Al jarenlang betaalt de consument zijn facturen te laat, dat wil zeggen, niet binnen de gestelde termijn van 15 dagen. Meestal volgt de betaling pas na 6 à 8 weken. Gevolg is dat de ondernemer continu betalingsherinneringen e.d. aan de consument stuurt. Niettemin is de consument per mei 2023 wel ‘bij’ en zijn er op dat moment geen achterstanden. Op 10 mei 2023 stuurt de ondernemer een bericht aan de consument over het wijzigen van het aantal betaalmomenten. Vanaf de eerstvolgende jaarafrekening worden de voorschotten niet meer per kwartaal maar per maand in rekening gebracht. De hoogte van de voorschotten wordt hierop uiteraard ook aangepast. In de maanden daarna wordt maandelijks aan de consument per e-mail een voorschotfactuur toegezonden. Helaas worden deze niet allemaal, volledig en tijdig voldaan, waardoor wederom betalingsherinneringen e.d. worden verzonden.

Er is tussen de consument en de ondernemer vanaf juli 2023 meermaals e-mailverkeer. Echter, de berichten welke de consument gezonden heeft aan [noreply@mail.ondernemer.nl] komen uiteraard niet aan en worden door de ondernemer ook niet beantwoord. Het is immers niet voor niets een noreply-emailadres. Er wordt ook geen “undeliverable” antwoord gestuurd, juist om spambots te voorkomen. Daarnaast is het correcte e-mailadres van onze klantenservice [klantenservice@ondernemer.nl] en niet [klantenservice@mail.ondernemer.nl], dus ook die berichten komen niet aan en kunnen dus ook niet beantwoord worden. De berichten welke de consument aan het juiste e-mailadres heeft gezonden, zijn door de ondernemer ook beantwoord.

Oordeel van de commissie
De commissie onderschrijft in grote lijnen het standpunt van de ondernemer. Het is aan de consument er voor zorg te dragen dat facturen tijdig worden betaald. Als hij dit nalaat, moet hij rekening houden met aanmaningen en herinneringen. De ondernemer heeft een goede verklaring gegeven voor waarom sommige e-mails van de consument niet zijn beantwoord. De klacht treft geen doel. Met na de zitting ingekomen stukken kan de commissie geen rekening houden, omdat de ondernemer daarop niet heeft kunnen reageren.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Water, bestaande uit mr. D.J. Buijs, voorzitter, mr. E.F. Verduin en J.M.A. van Haren, leden, op 29 april 2024.