Commissie: Energie
Categorie: Klacht / niet ontvankelijk
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: niet-ontvankelijkverklaring
Uitkomst: niet-ontvankelijk
Referentiecode:
254408/380904
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De consument heeft zijn klachten niet eerst aan de ondernemer voorgelegd alvorens het geschil bij de commissie aanhangig te maken. Daarom moet de consument In de klacht niet ontvankelijk worden verklaard.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
Uit de stukken blijkt dat eerst dient te worden vastgesteld of de consument in zijn klacht ontvankelijk is. Geschillencommissie Energie (verder te noemen: de commissie) heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken. Partijen zijn niet voor de zitting opgeroepen. De commissie heeft het volgende overwogen.
Beoordeling
De consument heeft een geschil aanhangig gemaakt tegen de ondernemer. De ondernemer heeft aangevoerd dat de consument nooit een inhoudelijke klacht aan de ondernemer heeft gestuurd. In reactie daarop heeft de consument gesteld dat in het verleden diverse mails aan de ondernemers zijn gestuurd. Mails met een inhoudelijke klacht in plaats van vragen heeft de consument niet overgelegd. Op grond van artikel 6 van het reglement van de commissie verklaart de commissie de consument in zijn klacht niet ontvankelijk indien hij zijn klacht niet eerst overeenkomstig de op de overeenkomst van toepassing zijnde voorwaarden bij de ondernemer heeft ingediend. De consument dient eerst zijn bezwaren schriftelijk aan de ondernemer kenbaar te maken. De ondernemer heeft dan de gelegenheid aan de consument een aanbod te doen in het kader van de afspraken die de ondernemer met de ACM heeft gemaakt. Op grond van het voorgaande is de consument niet-ontvankelijk in de klacht. Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De consument wordt in de klacht niet-ontvankelijk verklaard. Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. D.J. Buijs, voorzitter, de heer R.A. Timmer, de heer mr. P. P. van der Neut, leden, op 15 juli 2024.