Ondernemer verzaakt navraagplicht na tussenadvies

De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: Energie / Tussenadvies    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Bindend Advies na Tussen Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 202936/204635

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Deze uitspraak volgt op een tussenuitspraak van de commissie. In deze tussenuitspraak is de ondernemer opdracht gegeven om navraag te doen over de meterstanden bij de netbeheerder. De consument heeft namelijk aangevoerd dat hij een te hoog bedrag heeft betaald ten gevolge van te hoge meterstanden. In de tussenuitspraak is dit niet weersproken door de ondernemer.

Wat is de beslissing?

De commissie beslist als volgt. Nu de ondernemer 14 dagen is gegeven om bovengenoemde navraag te doen, en hij dit heeft nagelaten, wordt de consument in het gelijk gesteld. Dit houdt dus in dat de doorgegeven meterstanden te hoog waren. De consument komt dus een bedrag van 90,82 EUR toe, betaald door de ondernemer.

De volledige uitspraak

Hoewel in het tussenadvies verzocht om de gevraagde informatie te geven, heeft de ondernemer dat niet gedaan. Dan wordt aangenomen dat de consument gelijk heeft.

Beoordeling

De commissie heeft in genoemd tussenadvies beslist dat de ondernemer binnen 14 dagen na verzending diende te reageren op de “hiervoor gestelde vragen”. De consument werd daarna, eveneens binnen 14 dagen, in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.

De “hiervoor gestelde vragen” waarover in de beslissing gesproken werd, betroffen navraag door de ondernemer naar meterstanden gas en elektriciteit bij de netbeheerder.

De ondernemer heeft niet gereageerd op de beslissing in het tussenadvies. Dan moet ervan uitgegaan worden dat de consument gelijk heeft met de door hem genoemde twijfels over de door de ondernemer gehanteerde meterstanden. De consument heeft bij de stukken een berekening overgelegd dat bij een juiste vaststelling van de meterstanden hem nog een bedrag van € 90,82 toekomt. De ondernemer heeft die berekening niet weersproken. Dat leidt ertoe dat de commissie genoemd bedrag zal toewijzen.

Nu de consument in het gelijk wordt gesteld dient de ondernemer het klachtengeld aan de consument te vergoeden.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De ondernemer dient aan de consument te betalen een bedrag van € 90,82. Indien betaling niet binnen 14 dagen na verzending van deze beslissing heeft plaatsgevonden, is de ondernemer over genoemd bedrag wettelijke rente verschuldigd.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.

Deze behandelingskosten worden geheel betaald.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. R.J. Paris, voorzitter, de heer mr. F.J. Pirard en mevrouw mr. A. Zwart-Hink, leden, op 19 september 2024.