Ondernemer voert bindend advies niet uit. Onbetaalde deel rekening hoeft consument niet te betalen.

  • Home >>
  • Afbouw >>
De Geschillencommissie




Commissie: Afbouw    Categorie: Uitvoering overeenkomst    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: vervolg bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 22264/29883

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De uitspraak gaat over een bindend advies dat volgens de consument niet is nagekomen door de ondernemer. De ondernemer heeft geen werkzaamheden uitgevoerd. De consument heeft eerst beroep gedaan op de nakomingsgarantieregeling. Dit is een regeling voor het geval de ondernemer de uitspraak niet nakomt, waarbij de brancheorganisatie (waar de betreffende ondernemer lid van is) te hulp schiet, door bijvoorbeeld een andere ondernemer, die ook lid is van de brancheorganisatie, de werkzaamheden uit te laten voeren. Dit heeft er niet toe geleid dat de werkzaamheden alsnog zijn uitgevoerd. De ondernemer ontkent dat hij het bindend advies niet nakomt. Hij stelt dat hij de klant meerdere malen gevraagd heeft data op te geven voor het uitvoeren van herstel. Daarop zou niet geantwoord zijn door de consument. De commissie stelt vast dat de ondernemer het bindend advies niet heeft uitgevoerd. De ondernemer heeft geen effectieve pogingen ondernomen om afspraken te maken met de consument over de uitvoering van het bindend advies. Het bedrag van de rekening dat de consument nog niet aan de ondernemer had betaald en bij de commissie in depot heeft gestort, wordt aan de consument terugbetaald. Dit bedrag hoeft de consument niet meer aan de ondernemer te betalen en de ondernemer hoeft de werkzaamheden niet meer uit te voeren. De klacht is gegrond.

Volledige uitspraak

Behandeling van het geschil

In deze procedure heeft de commissie op 11 januari 2021 een bindend advies uitgebracht waarbij de ondernemer is opgedragen werkzaamheden uit te voeren.

De consument heeft verzocht een nieuw bindend advies uit te brengen.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

Op 31 mei 2023 heeft middels een videoverbinding de zitting plaatsgevonden.

De consument heeft ter zitting het standpunt toegelicht.  De consument werd ter zitting bijgestaan door mr. [naam], werkzaam bij [naam kantoor]. Door de ondernemer is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

De ondernemer heeft geen werkzaamheden uitgevoerd ondanks dat hij in gebreke is gesteld. In het kader van de nakomingsgarantie is contact opgenomen met de NOA. Dit heeft er niet toe geleid dat de werkzaamheden door een ander zijn uitgevoerd. Tenzij de commissie dit kan bepalen, wordt beoogd in rechte vervangende schadevergoeding te vorderen. Met het oog daarop wordt verzocht te bepalen dat het in depot gestorte bedrag aan de consument wordt gerestitueerd.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

Voor ons is deze kwestie nog niet afgehandeld. Wij zijn heel helder en duidelijk geweest betreffende het herstel van de topcoating. Ook hebben wij de klant meerdere malen gemaild met het verzoek om enige data op te geven voor herstel. Hierop is nimmer geantwoord door de klant.

Inmiddels verstrijkt de tijd met het risico op slijtage en vlekvorming gietvloer.

Graag horen we wanneer wij het een en ander kunnen herstellen. Mocht de klant, zoals zij zelf aangeeft, geen vertrouwen meer in ons te hebben dan heeft dit niets met ons of onze kwaliteit te maken.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

De commissie stelt vast dat de ondernemer het bindend advies niet heeft uitgevoerd. De commissie is niet gebleken dat de ondernemer effectieve pogingen heeft ondernomen om afspraken te maken met de consument over de uitvoering van het bindend advies. Onder de gegeven omstandigheden zal de commissie beslissen als hierna te melden.

Beslissing

De commissie wijzigt het in deze zaak tussen partijen gegeven bindend advies in die zin dat nader wordt bepaald dat het in depot gestorte bedrag van € 2.302,22 aan de consument wordt gerestitueerd.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Afbouw, bestaande uit de heer mr. D.J. Buijs, voorzitter, de heer mr. B.C. Westenbroek, mevrouw drs. P.C. Hoogeveen-de Klerk, leden, op 31 mei 2023.