Ongegronde klacht over betalingen voor gasmeter

De Geschillencommissie




Commissie: Energie    Categorie: Informatieplicht / Kosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 210449/225202

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De consument beklaagt zich erover dat hij de afgelopen zes jaar voor de aanwezigheid van een gasmeter
in zijn woning heeft moeten betalen, omdat naar zijn idee de woning al zes jaar geleden van het gas is
afgesloten. Omdat de woning echter nog steeds voorzien is van een gasaansluiting en niet is komen vast te
staan dat dit de ondernemer kan worden verweten in juridische zin, verklaart de commissie de klacht
ongegrond.

De uitspraak

Beoordeling
De consument stelt dat hij de gasaansluiting in zijn woning zes jaar geleden via zijn woningcorporatie heeft
laten afsluiten en de ondernemer hem er toen niet over heeft geïnformeerd dat hij toch voor de
gasaansluiting zou blijven betalen in het geval de gasmeter in de woning zou blijven hangen. Omdat hij
daar pas recent achter kwam, verlangt de consument thans dat de ondernemer de kostenvergoeding die hij
in zijn ogen niet had hoeven te verwachten terugbetaalt.

De ondernemer stelt daar het volgende verweer tegenover. De consument woont in een woning van een
woningcorporatie. De woningcorporatie heeft begin 2017 een verwijdering aangevraagd van 21
gasaansluitingen, waaronder de gasaansluiting in het huis van de consument. Hierdoor heeft de
ondernemer op 20 maart 2017 een offerte aan de woningcorporatie doen toekomen.

Deze offerte is voor akkoord getekend op 16 mei 2017. De gasaansluiting is in 20 woningen verwijderd,
maar niet in de woning van de consument. De uitvoerder van de opdracht tot verwijdering van de gasmeter
heeft meerdere pogingen gedaan om contact te krijgen met de consument voor het inplannen van de
werkzaamheden. Er was echter geen mogelijkheid om met de consument in contact te treden. Hierdoor zijn
de werkzaamheden bij de consument niet uitgevoerd. Dat is de reden dat de consument nog altijd beschikt
over een gasaansluiting en hier ook via zijn energiecontract voor betaalt.

In het licht van het voorgaande en mede gelet op de door partijen overgelegde dossierstukken, is naar het
oordeel van de commissie niet komen vast te staan dat de omstandigheid dat de woning van de consument
nog steeds is voorzien van een gasmeter en hij daarvoor via zijn energierekening dient te betalen aan de
ondernemer kan worden toegerekend. Ook is naar het oordeel van de commissie niet komen vast te staan
dat de ondernemer een informatieplicht jegens de consument heeft geschonden. Daar komt bij dat de
consument niet heeft bestreden dat hij op 22 september 2018 een nieuw contract voor de levering van gas
heeft afgesloten en dat er op 10 september 2020 een nieuwe gasmeter is geplaatst. Beide
aangelegenheden duiden erop dat de consument er wel van op de hoogte was dat zijn woning nog over
een gasaansluiting beschikte.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie, bestaande uit de heer mr. D.P.C.M. Hellegers,
voorzitter, mevrouw mr. W.H. van Oorspronk, mevrouw mr. E.J.P.J.M. Kneepkens, leden, op 14 november
2023.