Opleiding voldoet niet aan de verwachtingen van consument

De Geschillencommissie




Commissie: Particuliere Onderwijsinstellingen    Categorie: onderwijsinstelling / Tekortkoming in de nakoming    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 243705/252332

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

De uitspraak gaat over een overeenkomst tussen een consument en ondernemer betreffende de ontbinding van de onderwijsovereenkomst tussen partijen. De consument is van mening dat er een tekortkoming in de nakoming is. De opleiding en met name de eerste lesdag voldeed niet aan zijn verwachtingen. De ondernemer herkent zich niet in de klacht en is van mening dat hij heeft gehandeld conform de overeenkomst en de algemene voorwaarden. De commissie beslist als volgt. De consument heeft zijn standpunt onvoldoende onderbouwd en is niet op zitting verschenen. De klacht is dan ook ongegrond.

Behandeling van het geschil

Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken. De behandeling heeft plaatsgevonden op 22 april 2024 te Utrecht. Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen. Ter zitting heeft de ondernemer het standpunt toegelicht. De consument heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

Onderwerp van het geschil

De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer. Het geschil betreft de vraag of de consument de onderwijsovereenkomst kon ontbinden.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. Op 17 oktober heb ik mij ingeschreven voor de opleiding ‘Praktijkdiploma Boekhouden’ bij ondernemer met startdatum vrijdag 3 november 2023. Ik werd gebeld door ondernemer dat de cursus dag naar woensdag verplaatst zou worden en dat de locatie mogelijk zou wijzigen naar Amersfoort. Ik heb aangegeven dat beide niet mijn voorkeur hebben. Op 8 november 2023 is de opleiding gestart (dus anders dan overeengekomen). De les was op 8 november 2023 voldeed niet aan de kwaliteit die ik had verwacht en mogen verwachten. Dit heb ik op 15 november kenbaar gemaakt. Er is een tekortkoming in de nakoming van de afspraken volgens de overeenkomst. Ik kreeg van de opleiding alleen de mogelijkheid tot annuleren (met annuleringskosten) of tot uitstel. Ik ben het niet eens met de antwoorden en daarom ben ik met een voorstel gekomen. Mijn voorstel is niet aanvaard door ondernemer. Daarom stap ik naar de geschillencommissie.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. De ondernemer herkent zich niet in de klacht van de consument dat de les niet voldeed aan de kwaliteitseisen die daarvan mogen worden verwacht. De ondernemer heeft gehandeld conform de overeenkomst met de consument en de geldende algemene voorwaarden.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen. De consument heeft in zijn klacht geen nadere toelichting gegeven waarom de kwaliteit van de les die hij heeft gevolgd niet voldeed aan de daaraan te stellen eisen. De consument is op de zitting niet verschenen zodat de commissie daarover geen vragen heeft kunnen stellen aan de consument. Bij deze stand van zaken heeft de consument zijn standpunt onvoldoende onderbouwd. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is. Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen, bestaande uit de heer mr. H.F.R. van Heemstra, voorzitter, de heer C. Broers, de heer mr. P.B. Vos, leden, op 22 april 2024.