Commissie: Telecommunicatiediensten
Categorie: Algemene voorwaarden
Jaartal: 2018
Soort uitspraak: -
Uitkomst: -
Referentiecode:
111752
De uitspraak:
Onderwerp van het geschil
Het geschil betreft interactieve TV.
Standpunt van de consument
Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.
Nadat de ondernemer de zender [naam zender] uit het zenderpakket heeft verwijderd zijn de in de cloud opgeslagen opnames hiervan geblokkeerd. In de voorwaarden staat niets dat met het verwijderen van een zender de inhoud van de cloud niet meer af te spelen zou zijn. De cloud is niet gemist, maar de inhoud wordt geblokkeerd door een foutmelding. De inhoud van de cloud is mijn eigendom.
Standpunt van de ondernemer
Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.
Het zenderaanbod wordt vastgesteld op basis van een aantal criteria op basis van periodiek klantonderzoek. Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek wordt het content aanbod al dan niet aangepast. Dat [naam zender] niet langer in het zenderpakket zit, heeft als reden dat de kijkcijfers laag zijn. Voor klanten bij zenders die niet meer worden aangeboden, zijn opgenomen uitzendingen niet meer beschikbaar. Wij kunnen [naam zender] niet terug laten keren in het zenderpakket.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
De commissie onderschrijft in grote lijnen het standpunt van de ondernemer. Het verwijderen van [naam zender] uit het zenderpakket is een bevoegdheid van de ondernemer. Met die verwijdering is tevens de bevoegdheid van de consument om opgenomen uitzendingen van [naam zender] te zien, vervallen. Anders dan de consument meent, is deel uitmaken van het zenderpakket voor de consument het toegangskaartje om opgenomen uitzendingen te bekijken. De inhoud van de cloud is, anders dan de consument meent, niet zijn eigendom.
De klacht treft geen doel.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten op 21 september 2017.