Commissie: Thuiswinkel
Categorie: Kosten
Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: gegrond
Referentiecode:
228387/232033
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Dit geschil vloeit voort uit een koopovereenkomst tussen consument en ondernemer. Ondernemer heeft zich hierbij verplicht een laserprinter te leveren aan consument. Consument krijgt het verkeerde product en wil alsnog het juiste product geleverd krijgen. Ondernemer wil het juiste product alleen leveren als consument het verkeerde product op diens kosten terugstuurt. De commissie oordeelt dat het de verantwoordelijkheid is van ondernemer om het verkeerd geleverde product terug te halen en daarbij de kosten daarvan op zich te nemen. De klacht wordt gegrond verklaard.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.
Onderwerp van het geschil
Op 4 juli 2023 heeft de consument bij de ondernemer digitaal een laserprinter besteld en het factuurbedrag van € 88,– direct betaald. Drie dagen later ontvangt de consument niet de bestelde laserprinter, maar een gamecontroller. De consument heeft hierover bij de ondernemer op 12 juli 2023 geklaagd.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. De consument heeft de ondernemer gevraagd om de gekochte laserprinter alsnog aan hem te leveren of het bedrag van € 88,– terug te betalen. Ook heeft de consument om een antwoordnummer gevraagd, zodat hij de gamecontroller gratis terug kan sturen en aan de ondernemer de gelegenheid geboden om de gamecontroller bij hem thuis te komen ophalen.
De consument verlangt terugbetaling van € 88,– vergoeding van rente en dat de ondernemer een boete betaalt.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
De ondernemer heeft geen verweerschrift ingediend. Evenmin is een vertegenwoordiger naar de zitting gekomen.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Uit de correspondentie van de ondernemer volgt dat hij vindt dat de consument op eigen kosten en voor eigen risico ervoor moet zorgen dat de gamecontroller aan hem wordt geretourneerd. Pas dan is hij bereid om de € 88,– terug te betalen.
Dat standpunt volgt de commissie niet. Duidelijk is immers dat de consument niet geleverd heeft gekregen wat hij heeft gekocht. Op grond van artikel 7:21 BW kan de consument dan aflevering van het ontbrekende eisen en de kosten van (alsnog) nakoming door de ondernemer kunnen niet aan de consument in rekening worden gebracht.
De ondernemer moet dan ook € 88,– terugbetalen. Hij kan een afspraak maken met de consument om de gamecontroller bij de consument thuis op te halen. De wettelijke rente over dit bedrag wordt aan de consument toegewezen (artikel 7:24 BW) vanaf 12 juli 2023, omdat toen voor de ondernemer duidelijk was dat hij óf het bestelde product alsnog snel moest leveren óf het aankoopbedrag moest terugbetalen, maar beiden niet heeft gedaan. Voor oplegging van een boete bestaat geen rechtsgrond.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De ondernemer dient aan de consument de koopsom van € 88,– terug te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente hierover vanaf 12 juli 2023 tot de dag van volledige betaling. De ondernemer kan de gamecontroller op het adres van de consument ophalen na betaling van de koopsom en de rente.
Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 52,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Thuiswinkel, bestaande uit de heer mr. A.J.J. van Rijen, voorzitter, de heer mr. S.L.R. van Nuijs, en mr. P. Rijpstra, leden, op 2 november 2023.