Commissie: Installerende bedrijven
Categorie: gebrekkige installatie / Installatie
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: inhouSchikking ter zitting
Referentiecode:
286782/419841
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
De uitspraak betreft een overeenkomst tot levering en installatie van zonnepanelen tussen consument en ondernemer. Vijf jaar na installatie ontstonden er storingen bij regenweer. Het betrof een isolatiestoring bij de omvormer van de zonnepanelen. Volgens de consument moest dit gebrek al bij installatie aanwezig zijn geweest. De consument heeft een offerte bij een derde partij aangevraagd, nu de onderhoudstermijn van twee jaar zou zijn verstreken. De consument wil de geoffreerde kosten door de ondernemer vergoed hebben. Desondanks beroept de ondernemer zich op de onderhoudsgarantie na installatie, met een termijn van twee jaar.
Wat is de beslissing?
Tijdens de inhoudelijke behandeling zijn partijen tot overeenstemming gekomen ter oplossing van het geschil. De ondernemer gaat onderzoeken of het gebrek onder enige garantie valt, en zal indien van toepassing kosteloos tot reparatie overgaan. Indien het gebrek niet onder de garantie val, zal de consument moeten betalen voor de reparatie.
De uitspraak
Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Installerende Bedrijven (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.
De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.
De behandeling heeft plaatsgevonden op 24 september 2024 te Utrecht.
Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.
Partijen hebben ter zitting hun standpunt toegelicht.
De consument werd ter zitting bijgestaan door een advocaat.
Ter zitting werd de ondernemer vertegenwoordigd.
Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.
Het geschil betreft een overeenkomst van 19 januari 2018 met betrekking tot de levering en installatie van zonnepanelen voor de factuurprijs van € 18.035,50, welk bedrag door de consument is voldaan.
Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
In de loop van 2023, dus vijf jaar na de installatie, en nadien bleken zich ten aanzien van de zonnepanelen storingen voor te doen bij regenweer. De meldingen betroffen ‘isolatiestoring’. Kennelijk betreft het een isolatiefout waardoor de omvormer niet goed functioneert, hetgeen een gebrek is dat bij levering en montage al aanwezig moet zijn geweest. De ondernemer heeft de klacht afgewezen met een beroep op het verstreken zijn van de onderhoudstermijn van twee jaar. De consument heeft daarom een derde partij, Starke Installatietechniek, een offerte gevraagd voor onderzoek en reparatie. De geoffreerde kosten ad
€ 1.161,00 exclusief btw respectievelijk € 127,05 inclusief btw dienen door de ondernemer aan de consument te worden vergoed.
Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.
De ondernemer heeft zich beroepen op het verstreken zijn van de onderhoudstermijn, zijnde de garantie op de installatie, van twee jaar. Voor het overige gelden garanties op de omvormers van zeven jaar en op de zonnepanelen van twaalf jaar.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Tijdens de mondelinge behandeling hebben partijen alsnog overeenstemming bereikt over de wijze waarop het geschil opgelost zal worden. Door de ondernemer zal een onderzoek worden verricht naar de oorzaak van de storingen, zulks teneinde te kunnen beoordelen of sprake is van een geldende garantie. Indien de oorzaak wordt gevonden zal de ondernemer zo mogelijk tot herstel overgaan, en wel kosteloos in geval de storing onder enige garantie valt. In het andere geval dient de consument voor de reparatie te betalen.
Dit betekent dat de commissie niet toekomt aan een inhoudelijke beoordeling van het geschil. Volstaan wordt met het hierna vastleggen van de tussen partijen tot stand gekomen schikking.
Daarom wordt als volgt beslist.
Beslissing
Door de ondernemer dient binnen 30 dagen na verzending van dit bindend advies en in overleg met de consument een onderzoek te worden verricht naar de oorzaak van de storingen, zulks teneinde te kunnen beoordelen of sprake is van een geldende garantie. Indien de oorzaak wordt gevonden zal de ondernemer zo mogelijk tot herstel overgaan, en wel kosteloos in geval de storing onder enige garantie valt. In het andere geval dient de consument voor de reparatie te betalen.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Installerende Bedrijven, bestaande uit de heer mr. R.J. van Boven, voorzitter, de heer drs. H.H.F.M. van den Oever , mevrouw mr. A. Dantuma , leden, op 24 september 2024.