Wat is nakomingsgarantie?

De aanbieder registreerde zich voor het behandelen van klachten door De Geschillencommissie. Dat betekent dat hij heeft afgesproken zich te houden aan het reglement van de commissie en dat de aanbieder de uitspraak na komt. Doet hij dat niet, ondanks meerdere verzoeken, dan is er altijd een nakomingsgarantie, die ervoor zorgt dat de uitspraak wordt uitgevoerd.

De aanbieder staat zelf garant voor nakoming van de uitspraak of de brancheorganisatie staat garant (een branchegarantie).

  • Nakoming bij rechtstreeks aangesloten aanbieder
    Als de aanbieder zich direct bij De Geschillencommissie heeft aangesloten, zorgen wij er voor dat er een garantie is die ongeveer gelijk is aan het financieel belang in de zaak. Hier zijn enkele uitzonderingen op, dit is terug te lezen in het reglement van de uw geschillencommissie.

    Als de aanbieder de behandelingskosten niet betaalt of ons geen nakomingsgarantie stort, dan kunnen wij de klacht niet verder behandelen. Wij kunnen dan niet garanderen dat de uitspraak wordt uitgevoerd. U krijgt het door u betaalde klachtengeld en het bedrag dat u in depot heeft gestort terug.

  • Nakoming via een branchegarantie
    Als de ondernemer via de brancheorganisatie is aangesloten, dan staat de branche garant staat. De brancheorganisatie zorgt voor een oplossing na de uitspraak van de commissie, als de aanbieder dit zelf niet doet.