Uitsprakenoverzicht Geschillencommissie Reizen: verschil tussen reisorganisator en boekingskantoor

  • Home >>
  • Reizen >>
De Geschillencommissie




Commissie: Reizen    Categorie: Boekingskantoor / Reisorganisator    Jaartal: -
Soort uitspraak: Uitsprakenoverzicht   Uitkomst: -   Referentiecode: -

De uitspraak:

Uitsprakenoverzicht

Samenvattend

De Geschillencommissie Reizen kent hoofdzakelijk twee soorten ondernemers, namelijk de reisorganisator (tour operators) en het boekingskantoor (de doorverkoper). Hieronder vindt u uitspraken waarin verder wordt ingegaan op de verantwoordelijkheden van de reisorganisator en het boekingskantoor. Een klacht indienen over een reisorganisatie, kan hier.

De uitspraken

Boekingskantoor niet verantwoordelijk voor uitvoering pakketreisovereenkomst
Zaaknummer: 235758/240555
Samenvatting: De consument klaagt over de accommodatie en de wijze waarop de badmeester met haar zoon is omgegaan. De commissie is van oordeel dat de consument niet kan worden ontvangen in haar klacht. De ondernemer waartegen de consument klaagt is namelijk niet aan te merken als de reisorganisator, maar als het boekingskantoor. Dat betekent dat de ondernemer niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de uitvoering van de pakketreis.

Boekingskantoor niet aansprakelijk voor waterschade door lekkage in hotel
Zaaknummer: 232405/239494
Samenvatting: De ondernemer heeft als boekingskantoor bemiddeld bij de totstandkoming van een overeenkomst tussen de consument enerzijds en een hotel die dezelfde naam als de ondernemer draagt anderzijds. Door waterschade op de kamer van de consument, heeft de consument schade geleden. Haar fototoestel en de lens daarvan zijn kapot gegaan. De consument verlangt vergoeding van de geleden schade. De commissie is van oordeel dat de ondernemer niet verantwoordelijk is voor de geleden schade. Onder het kopje ‘beoordeling van het geschil’ wordt uitgelegd waarom.

Boekingskantoor niet verantwoordelijk voor niet verstrekken informatie, omdat reisorganisator de informatie onvoldoende duidelijk kenbaar heeft gemaakt
Zaaknummer: 226056/238492
Samenvatting: De consument heeft een pakketreis geboekt via de ondernemer, waarbij de ondernemer als boekingskantoor heeft opgetreden. De consument klaagt over de bouwwerkzaamheden in omgeving van de accommodatie. De consument is van mening dat de ondernemer hem hierover had moeten informeren. De reisorganisator heeft de ondernemer via een melding op de factuur aan de ondernemer medegedeeld dat er bouwwerkzaamheden zouden plaatsvinden rondom de accommodatie. De ondernemer is van mening dat de reisorganisator deze informatie op een duidelijkere wijze had moeten delen met de ondernemer. De commissie is van oordeel dat de ondernemer geen verwijt gemaakt kan worden, omdat de reisorganisator de informatie onvoldoende duidelijk kenbaar heeft gemaakt. Het kan de ondernemer kortom niet verweten worden dat hij de informatie op de factuur over het hoofd heeft gezien. De klacht jegens de ondernemer is ongegrond.

Boekingskantoor verantwoordelijk voor opstellen reserveringsbevestiging
Zaaknummer: 203519/224403
Samenvatting: De consument heeft een reis geboekt bij de ondernemer. Partijen verschillen van mening over de vraag of de annuleringsvoorwaarden van de ondernemer gelden dan wel dat deze als boekingskantoor is opgetreden en dat de annuleringsvoorwaarden gelden van de reisorganisatie die de reis zou uitvoeren. De commissie is ondanks het feit dat de reisorganisator niet is aangesloten bij de ANVR bevoegd het geschil te behandelen, omdat het boekingskantoor verantwoordelijk is voor het opstellen van de reserveringsbevestiging.

Consument slaagt niet in leveren van bewijs van afwijzing vergoeding door luchtvaartmaatschappij
Zaaknummer: 197500/207002
Samenvatting: De terugvlucht werd geannuleerd. De vraag die partijen verdeeld houdt is of ondernemer dan wel de luchtvaartmaatschappij de gemaakte extra kosten door de annulering van de vlucht moet vergoeden aan de consument. De commissie heeft bij tussenbeslissing besloten dat de consument de ondernemer kan aanspreken indien de consument ten aanzien van compensatie een schriftelijke afwijzing door de luchtvaartmaatschappij wegens staking of een andere buitengewone omstandigheid in de zin van EU-Verordening 261/2004 kan overleggen. De commissie is van oordeel dat de consument niet is geslaagd het door de commissie gevraagde bewijs te overleggen.

Boekingskantoor schoot tekort in verschaffen informatie verplichte reisdocumenten
Zaaknummer: 223432/228496
Samenvatting: De consument heeft een reis naar de Verenigde Staten geboekt via de ondernemer. De ondernemer trad daarbij op als boekingskantoor. In de reisbescheiden stond dat de consument een ESTA moest aanvragen voor de Verenigde Staten, maar in die reisbescheiden stond niet dat ook een eTA aangevraagd moest worden voor de terugvlucht via Canada. Hierdoor heeft de consument zijn vlucht gemist en heeft hij noodgedwongen nieuwe vliegtickets gekocht. De ondernemer heeft geen verweerschrift ingediend bij de commissie. De commissie is op basis van de feiten en omstandigheden van oordeel dat de ondernemer zodanig tekort is geschoten, dat de ondernemer een vergoeding is verschuldigd. De klacht is gegrond.