Gedragsregels

Beklaagde had in overleg moeten treden over aannemen nieuwe opdracht

Waar gaat de uitspraak over? Beklaagde was als makelaar betrokken bij de verkoop van de woning van klager. De beklaagde was vervolgens ook betrokken bij de verkoop van de woning van de kopers van de woning van klager. Klager verwijt beklaagde dat hierover geen overleg heeft plaatsgevonden. Beklaagde voert aan dat  verschillende medewerkers de verkoop […]

Lees verder

Beklaagde hoefde klager niet op de hoogte te stellen, omdat onderhandeling waren beëindigd

Waar gaat de uitspraak over? Klager verwijt beklaagde dat hij klager niet op de hoogte heeft gesteld van een bod van een andere kandidaat-koper. Beklaagde voert aan dat hij klager niet op de hoogte hoefde te stellen, omdat klager de onderhandeling had beëindigd. De commissie volgt de lezing van beklaagde, omdat uit e-mailbericht van klager […]

Lees verder

Aankoopmakelaar biedt zelf op pand en wordt daardoor concurrent van zijn opdrachtgever

Waar gaat de uitspraak over? Klager was geïnteresseerd in een woning waarvan beklaagde de verkopend makelaar was. Klager vindt dat beklaagde de verkoper onjuist heeft geïnformeerd door het laatste bod niet door te geven. Beklaagde voert aan dat met de laatste bieding niks is gedaan, omdat de verkopers reeds een aanbod hadden aanvaard. Gebleken is […]

Lees verder

Beklaagde heeft woning niet conform Meetinstructie ingemeten

Waar gaat de uitspraak over? Beklaagde was als makelaar betrokken bij de verkoop van een woning aan klaagster. De woningoppervlakte is minder dan door beklaagde was aangegeven. Ter zitting is gebleken dat beklaagde de woning zelf heeft ingemeten, maar onduidelijk is volgens welke methode. Beklaagde had moeten aantonen dat zij de woning had ingemeten conform […]

Lees verder

Niet vast komen te staan dat beklaagden hebben geadviseerd een tweesporenbeleid te voeren

Waar gaat de uitspraak over? De klacht gaat over het zogenaamde tweesporenbeleid. De cliënten van beklaagden hebben een koopovereenkomst ondertekend met klager. Gedurende de contractueel overeengekomen bedenktijd hebben beklaagden en hun cliënten zich gericht op de aankoop van een andere woning. Vervolgens is de koopovereenkomst met klager op de laatste dag van de bedenktijd ontbonden, […]

Lees verder

Beklaagde had ongeacht moeizame communicatie in gesprek moeten gaan met klager

Waar gaat de uitspraak over? Klager is van mening dat beklaagde zich niet houdt aan de NIVRE-gedragsregels, omdat beklaagde al jaren de door klager bij de verzekeraar ingediende facturen kort. Het door klager gestelde wordt door beklaagde gemotiveerd betwist. Daarnaast geeft beklaagde aan dat normale communicatie tussen partijen niet meer mogelijk is door onder andere […]

Lees verder