Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

U ziet 8401-8410 van de 8457 uitspraken

Zorgaanbieder stelt mening wilsbekwame cliënte terecht boven klager

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 90244/120607

Waar gaat de uitspraak over Volgens de klager is de cliënte tijdens haar revalidatie bij de zorgaanbieder verwaarloosd, werd er niet gecontroleerd of zij haar medicatie had gehad en werden signalen over de verslechterende situatie van de cliënte niet serieus genomen. Kort na thuiskomst is de cliënte overleden. De klager stelt dat hij vervelend werd […]

Zorgaanbieder stopt therapie en behandeling van cliënte terecht

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: Behandelingsovereenkomst    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 42399/60608

Waar gaat de uitspraak over De cliënte stelt dat haar behandeling te plotseling is gestopt en dat haar klachten niet weg zijn. Daarom vraagt zij om haar behandeling voort te zetten. De zorgaanbieder stelt dat er meerdere gesprekken zijn geweest met de cliënte en haar man om de behandeling te laten slagen. De cliënte is […]

Zorgaanbieder stuurde klaagster onterecht weg toen zij op bezoek wilde

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 81680/11106

Waar gaat de uitspraak over De cliënt werd in het verpleeghuis van de zorgaanbieder verzorgd. Volgens de klaagster is hij daar niet goed behandeld. Zo werd de cliënt, tegen de wil van de klaagster in, overmatig verdoofd, werd de cliënt onnodig en lang vastgebonden in een rolstoel en werd de klaagster beperkt in haar mogelijkheden […]

Zorgaanbieder stuurt onderzoeksrapportage naar verkeerd e-mailadres

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: privacyschending    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 248855/374269

Waar gaat de uitspraak over? Klaagster verwijt de zorgaanbieder dat een onderzoeksrapportage op een niet beveiligde wijze naar een foutief emailadres en daarmee naar een verkeerde ontvanger is gestuurd waardoor haar persoonlijke informatie inzichtelijk is geweest voor een derde. De zorgaanbieder heeft de fout erkend. De commissie verklaart de klacht gegrond. Het verzoek tot het […]

Zorgaanbieder stuurt patiënt niet te laat naar het ziekenhuis

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 96705/115211

Waar gaat de uitspraak over De vader van de klager had een beenamputatie ondergaan en werd vanuit een ziekenhuis overgebracht naar de zorgaanbieder. Daar ging hij hard achteruit en uiteindelijk werd de vader, op aandringen van de familie, naar een ziekenhuis gestuurd waar hij is overleden. De klager stelt dat de vader is overleden omdat […]

Zorgaanbieder tekort geschoten in begeleiding en ondersteuning van cliënt

Commissie: Gehandicaptenzorg    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 123279

Waar gaat de uitspraak over Ook na inschrijving van een opleiding had de begeleiding moeten worden doorgezet. Zo hebben er geen gesprekken met ouders van cliënt plaatsgevonden. Ondersteuning aan cliënt is onvoldoende vorm gegeven. Recht op schadevergoeding. In het geschil tussen [Client], wonende te [woonplaats], en Reinaerde, gevestigd te Utrecht (verder te noemen: de zorgaanbieder). […]

Zorgaanbieder tekortgeschoten in zorg die van goede zorgverlener verwacht mag worden

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: Schadevergoeding    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 201639/215032

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een behandelovereenkomst tussen partijen. Klager vindt dat zorgaanbieder onzorgvuldig heeft gehandeld. Klager wil hiervoor een schadevergoeding van € 2000,–. De commissie oordeelt dat er niet genoeg momenten van overleg tussen de behandelaren was. Ook oordeelt de commissie dat de zorgverlener tekort is geschoten in de […]

Zorgaanbieder toont aan dat tweede afspraak bij ander zorgtraject hoort

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: zorgverlening/ kosten    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 222793/247787

Waar gaat de uitspraak over? De commissie acht cliënt ontvankelijk in een klacht over declaratie van een consult dat net buiten een eerste zorgtraject viel, omdat de factuur wel is betaald en er een inhoudelijke klacht aan ten grondslag ligt. De commissie verklaart de klacht echter ongegrond, omdat het consult op medisch inhoudelijke gronden buiten […]

Zorgaanbieder toont onvoldoende professionele houding

Commissie: Complementaire Behandelvormen    Categorie: bejegening/ facturatie    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 242695/387964

Waar gaat de uitspraak over? Cliënten waren in relatietherapie bij de zorgaanbieder. Tijdens de derde sessie is een situatie ontstaan tussen de cliënten en de zorgaanbieder, waardoor de cliënten niet meer verder wilden met het traject. Achteraf bezien, vinden zij dat de relatietherapie meer kwaad dan goed heeft gedaan. Daarom willen zij de kosten van […]

Zorgaanbieder treedt niet zorgvuldig op bij pijnklachten tijdens en na operatie

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: bejegening/ zorgverlening    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 226807/245466

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte heeft de zorgaanbieder aansprakelijk gesteld vanwege de aanhoudende pijn die zij ondervindt aan haar hand als gevolg van het niet goed inbrengen van een infuus. Hierdoor is de medicatie in haar hand gelopen. Voor cliënte is het onverteerbaar dat de zorgaanbieder tot op heden zich verschuilt achter een onvolledig […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.