Thema Huis en Inrichting

 

Er zijn verschillende commissies die klachten over Huis en inrichting behandelen. Per commissie staat hieronder kort omschreven welke klachten de commissie behandelt.

Doe-het-zelf

De Geschillencommissie Doe-Het-Zelfbedrijven (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen een bouwmarkt of doe-het-zelfbedrijf) behandelt klachten van consumenten tegen doe-het-zelfbedrijven. Bijvoorbeeld klachten over de aanschaf, levering en/of plaatsing van gekochte artikelen door het doe-het-zelfbedrijf. De ondernemer moet zijn aangesloten bij de VWDHZ.

Elektro

De Geschillencommissie Elektro (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen  tegen bedrijven die een elektronisch apparaat (gaan) leveren of (gaan) repareren.) behandelt klachten van consumenten tegen bedrijven die een elektronisch apparaat (gaan) leveren of (gaan) repareren.
De bedrijven moeten zijn aangesloten bij de Hoofdsectie Detailhandel van de UNETO-VNI.

Energielabel

De Geschillencommissie Energielabel (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen een energielabeldeskundige die de bewijsstukken voor aanpassing van het voorlopige Energielabel heeft gecontroleerd.)  behandelt klachten van consumenten over de werkzaamheden van de energielabeldeskundige. De klacht moet gaan over een voorlopig energielabel van een particuliere woning waarvan de consument de eigenaar is en deze bewoont. De commissie kan de schade die hierdoor is ontstaan door beoordelen.

Glas, porselein en aardewerk

De Geschillencommissie Glas, Porselein en Aardewerk (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen winkels die glas, porselein en aardewerk verkopen.) behandelt klachten van consumenten tegen winkels die glas, porselein en aardewerk verkopen. Maar het kan ook gaan over luxe cadeau- en trendartikelen, zoals woonaccessoires, souvenirs, kaarsen en kaarten, het advies van een ondernemer over een product of de reparatie ervan. De ondernemer moet bij belangenbehartiger Het Vakcentrum zijn aangesloten.

Installerende bedrijven

De Geschillencommissie Installerende bedrijven (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen installerende bedrijven.) behandelt klachten van consumenten tegen installerende bedrijven. Aan de commissie kunnen geschillen worden voorgelegd over de door een installateur verrichte installatie-, reparatie- of onderhoudswerkzaamheden op het gebied van (centrale) verwarming, klimaatbeheersing, gas, water, elektrawerk, loodgieten en sanitair en de eventueel daarbij geleverde goederen. De ondernemer moet zijn aangesloten bij de UNETO-VNI.

Natuursteen

De Geschillencommissie Natuursteen (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen natuursteenbedrijven.) behandelt klachten van consumenten tegen natuursteenbedrijven. Deze bedrijven leveren en/of bewerken natuursteen voor in of om het huis of voor de functie van een gedenksteen. De ondernemer moet ten tijde van het sluiten van de overeenkomst zijn aangesloten bij de Algemene Nederlandse Bond van Natuursteenbedrijven.

Sieraden en uurwerken

De Geschillencommissie Sieraden en uurwerken (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen bedrijven op het gebied van sieraden en horloges.) behandelt klachten van consumenten tegen bedrijven op het gebied van sieraden en horloges. De klachten gaan meestal over de aankoop, reparatie en/of taxatie van uurwerken, horloges en sieraden. De ondernemer moet zijn geregistreerd bij de NJU of de VGZ.

Verhuizen

De Geschillencommissie Verhuizen (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen bedrijven die u helpen met het verhuizen van spullen binnen, vanuit of naar Nederland.) behandelt klachten van consumenten tegen bedrijven die u helpen bij een verhuizing. Dit zijn bedrijven die spullen binnen, vanuit of naar Nederland verhuizen. Het vervoer van de spullen moet alleen over de weg gegaan zijn. Vervoer per vrachtauto op een ferry of over het spoor binnen Europa valt hier ook onder.
Klachten kunnen ook gaan over het verhuizen van spullen binnen één gebouw, over het tijdelijk bewaren van spullen door een verhuisbedrijf of over het uitvoeren van kluswerkzaamheden door een verhuisbedrijf.
De ondernemer moet zijn aangesloten bij de Organisatie voor Erkende Verhuizers.

Wonen

De Geschillencommissie Wonen (deze link leidt naar een pagina waar u een klacht kunt indienen tegen winkels die keukens, badkamers of spullen voor de inrichting van uw woning verkopen) behandelt klachten van consumenten tegen winkels die keukens, badkamers of spullen voor de inrichting van uw woning verkopen. Bijvoorbeeld woninginrichters, woonwinkels, stoffeerders, meubelzaken en meubelmakers, speciaalzaken voor tuinmeubelen.
De klachten kunnen gaan over de aanschaf, aanleg of garantie op keuken, de badkamer, de vloer, slaapkamer, raamdecoratie en meubels.
De ondernemer moet zijn aangesloten bij de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW).