Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

Print/PDF

U ziet 7421-7430 van de 9539 uitspraken

Productiefout in lak: consument krijgt gelijk

Commissie: Commissie    Categorie: Schadevergoeding    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 225003/233372

Waar gaat de uitspraak over? De consument kocht in januari 2017 een Peugeot 208, maar ontdekte in oktober 2022 blaasjes en roestvorming in de lak op meerdere delen van de auto. Volgens de consument was dit een productiefout die al bij levering aanwezig was. De ondernemer wilde de schade niet kosteloos herstellen en bood alleen […]

Print/PDF

Productiefout laptop openbaart zich binnen economische levensduur, ondernemer moet reparatiekosten van consument vergoeden

Commissie: Thuiswinkel    Categorie: (non)conformiteit / Herstel    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 12510/20151

Waar gaat de uitspraak over Het geschil gaat over een laptop die een defect in het beeldscherm aangeeft. De consument heeft de laptop ter reparatie aangeboden bij de ondernemer. De consument heeft onder protest € 110,– reparatiekosten betaald. De consument vindt dat zij recht heeft op een kosteloze reparatie en wil daarom terugbetaling van de […]

Print/PDF

Productiefout ontstaat binnen te verwachten levensduur laptop, overeenkomst wordt ontbonden

Commissie: Elektro    Categorie: (non)conformiteit / Ontbinding overeenkomst    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 26005/36070

Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft een laptop waar regelmatig problemen met het beeldscherm zijn ontstaan. Het beeldscherm is meerdere keren onder de garantie vervangen. Nu heeft de consument hetzelfde probleem, maar de ondernemer en de fabrikant willen het beeldscherm niet meer kosteloos vervangen omdat het vervangingsprogramma door de producent is stopgezet. De […]

Print/PDF

Productinformatie in folder spreekt van gemiddelde actieradius. Actieradius is afhankelijk van diverse factoren. Weergave op display is een globale indicatie.

Commissie: Tweewielers    Categorie: Bewijs    Jaartal: 2013
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: TWE09-0030

Onderwerp van het geschil Het geschil vloeit voort uit een op 11 september 2008 tussen partijen tot stand gekomen overeenkomst. De ondernemer heeft zich daarbij verplicht tot het leveren van een [merk en type herenfiets] tegen de daarvoor door de consument te betalen prijs van € 1.949,–. De levering vond plaats op of omstreeks 11 september 2008.   Standpunt van […]

Print/PDF

produkteigenschappen opgenomen in gebruiksaanwijzing en leginstructie. Consument kon hiervan kennis nemen voor aankoop en zeker verwerking.

Commissie: Doe-Het-Zelfbedrijven    Categorie: Informatie    Jaartal: 2018
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 115412

Onderwerp van het geschil Het geschil vloeit voort uit een op 18 juli 2016 tussen partijen tot stand gekomen overeenkomst. De ondernemer heeft zich daarbij verplicht tot het leveren van een ondervloer en pvc-vloer tegen de daarvoor door de consument te betalen prijs van € 1.210,21 waarvan € 1.047,96 voor de pvc-vloer. De overeenkomst is […]

Print/PDF

Prostaatoperatie is zorgvuldig uitgevoerd, maar geen adequaat vooronderzoek uitgevoerd

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (On) zorgvuldigheid / Informed consent    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 187102/195711

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft incontinentie als complicatie die is ontstaan na een prostaatoperatie. Volgens de cliënt is onvoldoende onderzoek verricht voorafgaand aan de operatie en is de cliënt onvoldoende geïnformeerd over eventuele complicaties. Volgens de zorgaanbieder is het onderzoek en de daaropvolgende ingreep zorgvuldig uitgevoerd en is de cliënt middels een folder […]

Print/PDF

Prothese met een grotere maat steel niet direct aan de orde

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: Zorgvuldigheid    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 121447

Waar gaat de uitspraak over? Tijdens een heupoperatie plaatsen artsen een prothese met een korte steel. Omdat deze los gaat zitten, moet de prothese vervangen worden door een type met een langere steel. Bij een operatie van zijn andere heup gaat de prothese ook loszitten. Deze moet ook vervangen worden. De cliënt is van mening […]

Print/PDF

Protocol Antistollingsbeleid niet gevolgd bij ingreep aan voet

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: Zorgvuldigheid    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 5638/14447

Waar gaat de uitspraak over De cliënte onderging een kleine ingreep aan haar linker voet (hamerteen). Er is toen geen tromboseprofylaxe toegediend. Nadien is bij cliënte diep veneuze trombose vastgesteld en er heeft zich een post trombotisch syndroom ontwikkeld. Volgens de commissie heeft het ziekenhuis in dit geval niet gehandeld volgens het Protocol Antistollingsbeleid en […]

Print/PDF

Provisie bij verkoop recreatiewoning consument is onrechtmatig afgedwongen door ondernemer

Commissie: Recreatie    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen / Betaling    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 8798/11133

Waar gaat de uitspraak over De consument was eigenaar van een recreatiewoning op het vakantiepark van de ondernemer, maar heeft besloten om deze woning te verkopen. De consument vindt dat de ondernemer hem heeft gedwongen om een bemiddelingsovereenkomst te ondertekenen, waarin is opgenomen dat hij een provisie van 4% van de verkoopsom moet betalen. De […]

Print/PDF

Pruik voldoet aan wat consument ervan mocht verwachten

Commissie: Uiterlijke verzorging    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 66114/129115

Waar gaat de uitspraak over De consument heeft een pruik gekocht bij de ondernemer waarbij zij een groot deel van de kosten zelf heeft bijgedragen. De pruik past niet goed en is van het hoofd gevallen. Uit een second opinion kwamen andere adviezen dan die de ondernemer heeft gegeven. De ondernemer heeft de klachten niet […]

Print/PDF


Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.