(On) zorgvuldigheid

Zorgaanbieder handelde zorgvuldig en in het belang van cliënt, maar informatieverstrekking richting familie kon duidelijker

Waar gaat de uitspraak over? De klacht van de klaagster betreft de kwaliteit van zorg aan de cliënt. Zo zou de zorgaanbieder zich niet aan het diabetesdieet van de cliënt hebben gehouden, schoot de valbescherming tekort en is geen goede palliatieve zorg verleend. Volgens de zorgaanbieder is de behandeling zorgvuldig en volgens het behandelplan en […]

Lees verder

Zorgaanbieder heeft zorgvuldig gehandeld ten aanzien van nagelhygiëne

Waar gaat de uitspraak over? De klacht van de klaagster betreft de hygiënische (nagel)verzorging van haar wijlen moeder. Volgens de zorgaanbieder toonde haar moeder regelmatig verzet bij nagelverzorging, passend bij haar aandoening. Hierdoor konden de nagels niet altijd goed onderhouden worden. Naar het oordeel van de commissie heeft de zorgaanbieder een afweging gemaakt tussen enerzijds […]

Lees verder

Zorgaanbieder had nazorg moeten bieden na beëindiging behandelovereenkomst

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt klaagt over de behandeling door de zorgaanbieder: hij voelde zich niet serieus genomen, er was sprake van vooroordelen en discriminatie, de behandeling is plotseling beëindigd en zijn gegevens zijn zonder toestemming gedeeld met de apotheek en de huisarts. De cliënt is behandeld door meerdere behandelaren, waarbij alle aspecten […]

Lees verder

Zorgaanbieder heeft zich uitgeput om goede zorg te verlenen

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte verbleef van 22 oktober 2021 tot 5 januari 2022 op een woonlocatie van zorgaanbieder. Zorgaanbieder heeft vragen van cliënte niet beantwoord over incontinentie, urineweginfectie, dokter, medicijnen en communicatie, eten/drinken en de klachtenfunctionaris. Zorgaanbieder stelt dat deze zaak zowel door betrokken locatie, de klachtenfunctionaris en externe klachtencommissie alles in werking […]

Lees verder

Niet luisteren naar wensen cliënte over kraamverzorgende deels gegrond

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte heeft van zorgaanbieder van 20 tot 26 januari 2022 kraamzorg gehad. Cliënte heeft aangegeven een specifieke kraamverzorgende te willen of anders een oudere ervaren kraamverzorgende, maar cliënte kreeg uiteindelijk een kraamverzorgende van toen 29 jaar oud die herstellende was van een coronabesmetting. Cliënte heeft zich niet gehoord en begrepen […]

Lees verder

Oogoperatie volgens de regelen der kunst uitgevoerd

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt klaagt dat de oogarts bij het verwijderen van de entropion in het oog een verkeerde techniek heeft toegepast. Zijn oog blijft nu hangen en zijn gezichtsvermogen is minder geworden. Volgens de zorgaanbieder is bij de operatie en bij de heroperatie een standaardtechniek gebruikt. Ondanks de zorgvuldige uitvoering is […]

Lees verder

Zorgaanbieder heeft geen ongeschikte binnensonde gezet

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte gebruikt een medicijnpomp en klaagt dat de zorgaanbieder in eerste instantie een verkeerde sonde had geplaatst, waardoor zij veel pijn had. Volgens de zorgaanbieder was er geen causaal verband tussen de pijnklachten en de sonde. Ook na het plaatsen van de nieuwe sonde had de cliënt nog pijnklachten. Bij […]

Lees verder

Klaagster trekt klachten in na toelichting commissie

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft de medische behandeling van cliënte op de afdeling spoedeisende hulp en de vraag waarom geen CT-scan is gemaakt, ondanks de darmklachten en de medische geschiedenis van de cliënte. Volgens de zorgaanbieder is de klaagster (dochter van cliënte) niet-ontvankelijk in haar klachten, omdat zij die tijdens de zitting […]

Lees verder

Sprake van een calamiteit: zorgaanbieder moet medisch dossier overleggen aan familie

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft de gevolgen van het vroegtijdig overlijden van de zoon van klager voor de familie, de nazorg aan de familie, het handelen van de klachtenfunctionaris, de behandeling door de calamiteitencommissie en het verstrekken van het volledig medische dossier. Volgens de zorgaanbieder is de commissie onbevoegd om te oordelen over […]

Lees verder