Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

Print/PDF

U ziet 41-50 van de 176 uitspraken

Consument met abonnement voor vrij reizen kan niet reizen op stakingsdag, wenst compensatie

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Schadevergoeding    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 4888/9266

Waar gaat de uitspraak over De consument wil een redelijke compensatie voor het niet kunnen reizen op de stakingsdag. Hij is in bezit van een jaartrajectkaart. De ondernemer accepteert het verzoek van de consument voor een vergoeding in het kader van de Geld Terug Bij Vertraging Regeling, die van toepassing is op stakingen, niet. De […]

Print/PDF

Consument met scootmobiel wordt vaker geweigerd bij instappen bus

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Kwaliteit vervoer    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 25254/27385

Waar gaat de uitspraak over De consument reist iedere dag met de bus en maakt gebruik van een kleine/opvouwbare scootmobiel. De consument is al vaker de toegang tot de bus geweigerd, omdat het geen rolstoel is. De consument doet het voorstel dat de buschauffeur haar helpt bij het instappen in de bus. De ondernemer stelt […]

Print/PDF

Consument niet eens met eenzijdige wijziging Voordeelurenabonnement

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Overeenkomst    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 19015/24922

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt dat het per 1 januari 2021 met een ov-chipkaart met Voordeelurenabonnement niet meer mogelijk is om met korting in de avondspits te reizen. De consument heeft het Voordeelurenabonnement destijds onder de huidige voorwaarden aangeschaft en stelt dat de voorwaarden niet zomaar gewijzigd kunnen worden. De ondernemer stelt […]

Print/PDF

Consument oneens met eenzijdige wijziging voordeelurenabonnement vervoerder

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Overeenkomst    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 18025/23896

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt over de wijziging van de productvoorwaarden van zijn Voordeelurenabonnement. De consument is het oneens met de eenzijdige wijziging hiervan. De ondernemer geeft aan dat het abonnement van de consument een oude is uit het oude productenportfolio, deze is in 2011 gewijzigd door de komst van de OV-chipkaart. […]

Print/PDF

Consument reist verder met andere vervoersmaatschappij vanwege treinvertraging en wil schadevergoeding

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Schadevergoeding    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 25774/27473

Waar gaat de uitspraak over De consument wil compensatie van de ondernemer voor vertraging op een bepaald traject. Het verzoek om geld terug te krijgen bij vertraging is door de ondernemer afgewezen, omdat de consument verder heeft gereisd met een trein van een andere vervoersmaatschappij. De ondernemer stelt dat er een boom op het spoor […]

Print/PDF

Consument toont aan dat buskaart wel gekocht is; boete is onterecht

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Kosten    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 212907/221907

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een vervoersovereenkomst tussen consument en ondernemer. Hierbij heeft ondernemer zich verplicht een buskaartje aan consument te leveren. Consument heeft in een bus van ondernemer een buskaartje gekocht. Op het moment van controle kon consument het kaartje niet vinden en kreeg een boete. Consument kon wel […]

Print/PDF

Consument vanwege knieklachten plaatsgenomen in 1e klas zonder vervoersbewijs daartoe; consument geen mogelijkheid om toestemming te vragen aan controleur; klacht gegrond.

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Vervoerbewijs    Jaartal: 2014
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 82053

Onderwerp van het geschil Het geschil betreft de treinreis van Nijmegen naar Boxmeer op 20 september 2013. De consument heeft op 25 september 2013 de klacht voorgelegd aan de ondernemer. Standpunt van de consument Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt. Toen de trein uit Nijmegen vertrok was er nauwelijks staanplaats in […]

Print/PDF

Consument verzoekt om zichtcoupon; behoeft niet door ondernemer te worden afgegeven aangezien abonnement is geladen op de OV-chipkaart van de consument

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Vervoerbewijs    Jaartal: 2013
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 55558

Onderwerp van het geschil Het geschil betreft de vraag of de ondernemer gehouden is aan de consument een zichtcoupon te verschaffen.   Standpunt van de consument   Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt. Hem is telefonisch toegezegd een zichtcoupon te verschaffen, maar de ondernemer blijft daarmee in gebreke. De consument verlangt […]

Print/PDF

Consument voelt zich gediscrimineerd door weigering in bus vanwege elektrische rolstoel

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Kwaliteit dienstverlening    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 37998/41134

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt erover dat hij door zijn elektrische rolstoel niet mee mocht in de bus. De consument voelt zich hierdoor gediscrimineerd. De ondernemer geeft aan dat hij elektrische rolstoelen in haar stadsbussen weigert vanwege het niet kunnen garanderen van de veiligheid. Uit onderzoek is gebleken dat de veiligheid niet […]

Print/PDF

Consument weigert geldig vervoerbewijs te kopen en krijgt boete

Commissie: Openbaar Vervoer    Categorie: Vervoerbewijs    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: Bindend Advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 161/15078

Waar gaat de uitspraak over De consument klaagt dat hij onterecht een boete van de controleur heeft gekregen. De consument geeft aan dat hij een kaartje bij de conducteur wilde kopen, maar dat niet heeft gedaan omdat de tram bomvol was en het te druk was om bij de conducteur in de rij te staan. […]

Print/PDF


Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.