Onze eerdere uitspraken

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u in ons uitsprakenoverzicht onze eerdere uitspraken van de diverse Geschillencommissies. Vul hieronder een trefwoord in of selecteer een commissie. Kiest u een commissie, dan kunt u eventueel daarna ook een uitspraakcategorie selecteren. Het is ook mogelijk om te zoeken op een combinatie van trefwoord, commissie en categorie.

U ziet 7551-7560 van de 7632 uitspraken

Zorgaanbieder niet verantwoordelijk voor verslechtering mentale gesteldheid cliënte

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: -

Waar gaat de uitspraak over De cliënte stelt dat tijdens haar behandeling meerdere keren uitgegaan is van verkeerde diagnoses en dat deze niet goed zijn onderzocht. De behandeling was niet goed en de cliënte heeft hier veel mentale schade aan over gehouden. De zorgaanbieder heeft onder andere onterecht een interventie uitgevoerd en meerdere medewerkers toegang […]

Zorgaanbieder niet verantwoordelijk voor vertraging van behandeling

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: Zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 54792/97638

Waar gaat de uitspraak over De klager vindt dat de zorgaanbieder veel fouten heeft gemaakt in het verslag en deze niet goed heeft hersteld. Verder heeft de klager het gevoel dat hij onder druk is gezet om zijn klacht in te trekken en moest hij op zoek naar een nieuwe behandelaar, waardoor hij vertraging kreeg […]

Zorgaanbieder niet verplicht om informatie te verstrekken over tarieven voor verzekerde (basis)zorg

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: Informatieverstrekking    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 222842/229111

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte heeft een klacht ingediend tegen de zorgaanbieder. De zorgaanbieder zou tekortgeschoten zijn in de informatieverstrekking over de kosten van de uit te voeren behandeling van een littekenbreuk. De commissie is van oordeel dat de zorgaanbieder niet tekort geschoten is. De verantwoordelijkheid voor het inwinnen van informatie omtrent de […]

Zorgaanbieder niet verplicht om leefgeld als alternatief aan te bieden

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: Kosten    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: Ongegrond   Referentiecode: 223500/244553

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt stelt zich op het standpunt dat de zorgaanbieder leefgeld moet aanbieden aan haar cliënten als alternatief voor het mee-eten met de groep. De cliënt heeft autisme en een voedselallergie, waardoor hij de regie over zijn maaltijden moet hebben. Hij kan hierdoor niet mee-eten met de groep, maar betaalt […]

Zorgaanbieder niet voldaan aan informatieplicht voor verwijderen verstandskiezen

Commissie: Zelfstandige Klinieken    Categorie: Informed consent    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 131459/142905

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte heeft bij zorgaanbieder haar verstandskiezen laten verwijderen, waar ze tot op heden nog last van heeft. Cliënte is van mening dat zij niet op de juiste manier is behandeld en niet op de hoogte is gebracht van de risico’s van de ingreep. Zorgaanbieder stelt dat cliënte geen last heeft […]

Zorgaanbieder niet voldaan aan inspanningsverplichting

Commissie: Zelfstandige Klinieken    Categorie: Inspanningsverplichting    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 171592/174416

Waar gaat de uitspraak over? Cliënt is door de zorgaanbieder geopereerd aan staar aan zijn rechteroog. Cliënt kreeg vier dagen na de operatie een zwarte vlek in zijn geopereerde oog. Hij heeft hier drie keer contact over gehad met de zorgaanbieder, maar pas bij het derde bezoek constateerde de zorgaanbieder een netvliesloslating. Cliënt is van […]

Zorgaanbieder niet voldoende professioneel gehandeld; klacht ten dele gegrond

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: bejegening    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 198520/206200

Waar gaat de uitspraak over? De commissie verklaart een klacht van de vader over een traject bij de zorgaanbieder met als doel (van beide ouders) om hun dochter een uitlaatklep te geven in verband met een procedure bij de rechtbank over aanpassing van het ouderschapsplan betreffende de woonsituatie van de dochter, ten dele gegrond. De […]

Zorgaanbieder onderbouwt niet duidelijk waarom cliënte geen volledige inzage in logging-gegevens mag hebben

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: bejegening/ privacy schending    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 223698/233473

Waar gaat de uitspraak over? De klacht heeft met name betrekking op door klaagster gestelde onrechtmatige inzage in haar dossier. De zorgaanbieder stelt dat niet is gebleken van onrechtmatige inzage en er terecht slechts een geanonimiseerd overzicht van logging-gegevens aan klaagster is overhandigd. De commissie is van oordeel dat de zorgaanbieder geen deugdelijke belangenafweging heeft […]

Zorgaanbieder ontzegt cliënt onterecht toegang tot ziekenhuis

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: bejegening    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 206797/245426

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt heeft een klacht ingediend tegen de zorgaanbieder in verband met een beschuldiging van (seksueel) overschrijdend gedrag en een opgelegde toegangsontzegging tot het ziekenhuis. De commissie verklaart de klacht gegrond, omdat de zorgaanbieder onzorgvuldig heeft gehandeld door geen hoor en wederhoor toe te passen. De toegangsontzegging is daarom onterecht […]

Zorgaanbieder onvoldoende empathisch bij wijzigen tijdstip verzorging

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: (On)zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 38767/44504

Waar gaat de uitspraak over De cliënte geeft aan dat zij al meer dan 10 jaar cliënte bij de zorgaanbieder is geweest. Al die jaren lag het tijdstip van haar verzorging rond 08:00 uur. Sinds kort is de verzorging verplaatst naar tussen 10:00 en 11:00 uur in de ochtend. De cliënte is het hier niet […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.